• Atea/

Kommunerna Mora, Orsa och Älvdalen samordnar sin it med hjälp av Atea

(Sverige) De tre Dalakommunerna Mora, Orsa och Älvdalen har sedan två år arbetat i ett samverkansprojekt som nu utmynnar i en ny gemensam it-plattform och organisation. Syftet med plattformsprojektet är att underlätta och automatisera it-administrationen i kommunerna samt att öppna för samarbete kommunerna emellan, även inom andra områden än it. Kommunernas it-avdelningar kommer framöver gemensamt att hjälpa sina användare i kommunerna och i förlängningen i de kommunala bolagen. Affären innehåller tjänster och produkter till ett värde om 1,6 MSEK.

De senaste åren har kommunerna arbetat för att få en likartad it-miljö. Atea leder ett projekt för att fullborda arbetet med att helt slå ihop kommunernas it-miljöer. It-miljön blir på så sätt enklare att hantera och underhålla, och många arbetsmoment kan dessutom göras från en central plats och på så sätt skötas snabbare och mer kostnadseffektivt.

- Det är roligt med projekt där man så tydligt kan se nyttan i verksamheten av it. Genom att förenkla och samordna it-miljöerna underlättas både it-avdelningarnas och den administrativa personalens arbete. Kommunerna drar nytta av Ateas erfarenheter och följer Ateas standarddesign för kommuner, AKE, säger Per Melbi, regionchef Atea Sverige AB.

- Det är framförallt ett administrativt projekt, mer än ett teknikprojekt. Den nya gemensamma it-plattformen kommer att underlätta arbetet med it i kommunerna, eftersom flera moment går från att kräva manuell hantering till att ske automatiskt. Det kommer också att ge oss möjlighet att samarbeta mer mellan Mora, Orsa och Älvdalen. Allt är ännu inte klart men ambitionen är att vi redan från nyår ska slå ihop våra it-avdelningar för att bättre möta arbetstoppar, minska sårbarheten och underhålla rätt kompetens för att bättre kunna hjälpa kunderna i kommunerna, säger Joakim Holback, it-chef Mora kommun.

Plattformen byggs på Windows Server 2008. Samtliga elever, lärare och övrig personal i de tre kommunerna samlas i ett och samma AD. Det kan beskrivas som ett slags avancerad adresskatalog som bland annat styr elevernas och lärarnas möjligheter att komma åt information och hanterar e-postkonton med automatik. Genom detta ersätts också den tidigare Novell-miljön.

Kommunerna har också med Ateas hjälp infört ett nytt gemensamt system runt automatisk kontohantering (Identity Lifecycle Manager från Microsoft) som i sin tur kopplas ihop med lönesystemen i respektive kommun. Det kommer att underlätta samarbetet mellan och inom kommunernas olika administrativa enheter.

Projektet skall vara klart till årsskiftet.

Taggar: