Kraftig tillväxt i offentlig sektor

Atea:Kraftig tillväxt i offentlig sektor Atea, Nordens ledande helhetsleverantör av IT-produkter, hade under 2002 stor framgång inom affärsområdet offentlig sektor. Tillväxten blev totalt 107 procent. Inom segmentet Hem-PC blev tillväxten 280 procent. Ateas totala marknadsandel inom offentlig sektor har fördubblats till 18 procent (9 procent 2001). Den totala marknadens omfattning inom segmentet IT- produkter i den offentliga sektorn, var enligt oberoende analysföretag värd cirka 8 miljarder kronor 2002 (7 miljarder kronor 2001). -Ateas erbjudande och arbetssätt vinner mark, inte minst i den offentliga sektorn där många verksamheter jobbar hårt med att minska kostnader och frigöra resurser, säger Pär Aspengren, VD, Atea Sverige. Han fortsätter: - Vi hjälper till att förenkla och effektivisera våra kunders hantering av IT-produkter genom hela livscykeln. Många offentliga verksamheter har insett vinsterna med exempelvis produktstandardisering. De vill nu gå vidare i effektiviseringsarbetet och efterfrågar då fler tjänster i vårt tjänstepaket Atea Value Chain. - Den offentliga sektorn som helhet kan fortfarande spara mycket pengar på effektivare IT-inköp. Vårt sätt att hantera de totala inköpskostnaderna (TCB) är därför mycket intressant för många verksamheter. Vi tror på en fortsatt expansion på den här marknaden, säger Sven-Olof Petersson, upphandlingsexpert offentlig sektor, Atea Sverige. Atea är Nordens ledande företag för försäljning, distribution och integration av IT-produkter. Genom Atea Value Chain erbjuder Atea ett helhetskoncept för IT-produktförsörjning. Affärsidén är att förenkla och effektivisera sina kunders hantering av IT-produkter genom hela livscykeln. Atea koncernen (Atea Holding AB) bildades juridiskt 1 oktober 2001. Atea ägs av WM-data, det internationella investmentbolaget 3i samt Ateas ledning. Koncernchef är Thomas Keifer. Atea har 700 medarbetare i hela Norden. Omsättningen 2001 uppgick till 6 013 MSEK www.atea.se För ytterligare information, vänligen kontakta: Atea Pär Aspengren, VD Atea Sverige Tel: 0733-98 55 00 E-post: par.aspengren@atea.com Atea Johan Scherlin, marknad/information, Atea Sverige Tel: 0733-98 43 10 E-post: johan.scherlin@atea.com Atea Sven-Olof Petersson, upphandlingsexpert offentlig sektor, Atea Sverige Tel: 0733-98 42 35 E-post: sven-olof.petersson@atea.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/16/20030116BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/16/20030116BIT00260/wkr0002.pdf