Modern pedagogik med en dator per elev på Malmö Idrottsgymnasium

(Sverige) Malmö Idrottsgymnasium som imorgon invigs i nya lokaler i anslutning till Swedbank Stadion, satsar på nyskapande pedagogiska hjälpmedel. Skolans elever kommer att få möjlighet till modern undervisning som kan anpassas till tränings- och tävlingsscheman. Atea står för leveransen av elevdatorer från HP, där allt från användarstöd till miljöeffektivt återtag ingår.

Malmö Idrottsgymnasium utbildar idrottsintresserade ungdomar från hela Sverige som satsar på en karriär som elitidrottare eller som vill ha ett yrke inom idrottssektorn. För att kunna kombinera idrott och gymnasiestudier, har skolan satsat på att utveckla metoder som ska stödja distansundervisning och en möjlighet att ta igen lektioner som eleverna missar på grund av träning. – Våra elever är duktiga och ambitiösa både inom idrott och i skolarbetet. Nu utvecklar vi vår pedagogik för att kunna ge dem bästa möjliga förutsättningar. Genom att ge dem tillgång till en egen dator och modern undervisning får de en fantastisk möjlighet att både utveckla sin idrottsliga talang och att få en riktigt bra bas för att kunna studera vidare, säger Jan-Olov Jakobsson, utvecklingssamordnare för Malmö Idrottsgymnasier och Malmö IdrottsAkademi. Malmö Stad har valt att göra Malmö Idrottsgymnasium till pilotskola för att arbeta fram metoder och lösningar för modern pedagogik. Beslutet att förse eleverna med varsin dator har tagits efter att projektdeltagarna bland annat har besökt andra skolor och tagit del av modern forskning. Tjänsten ”en dator till varje elev” Leverantör av elevdatorerna är Atea och HP. Atea levererar färdiginstallerade bärbara datorer, ger användarstöd, lagar datorerna vid fel och ser till att de blir miljöriktigt hanterade när datorerna tjänat ut. Skolan behöver inte ägna sig åt datorerna utan köper en funktion. Malmö Idrottsgymnasiums elever och lärare kommer att utrustas med bärbara, lätta och smidiga HP-datorer med tillräcklig prestanda för att fungera som arbetsverktyg under tre år framöver. Förutom datorer har skolan även satsat på bland annat trådlös internetuppkoppling och en projektor i varje klassrum. – Eleverna i Malmö Idrottsgymnasium får en modern arbetsplats, med goda förutsättningar att utvecklas. It har förändrat näringslivet och offentlig sektor de senaste decennierna, nu är det hög tid att även den svenska skolan ger våra ungdomar effektiva arbetsverktyg och färdigheter de måste ha i yrkeslivet, säger Magnus Westring, regionchef Atea Sverige AB. Invigning onsdag den 2 september Malmö Idrottsgymnasiums nya lokaler i anslutning till Swedbank Stadion invigs på onsdag den 2 september kl 13-15. På plats kommer bland annat kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu, Jan-Olov Jakobsson och representanter från Atea att finnas. Mer information finns på: http://www.malmo.se/skolautbildning/gymnasieskolor/malmoidrottsgymnasium.4.4a2cec6a10d0ba37c0b8000840.html