SATS expanderar - väljer Atea som nordisk partner för it

(Sverige) Träningskedjan SATS effektiviserar sin it-infrastruktur med hjälp av Atea. Stora delar av it-miljön inom såväl nätverk, server och lagring, som klient och licens moderniseras och effektiviseras. Totalt är samarbetet värt ca 30 MSEK.

SATS, med 4500 anställda och mer än 110 träningscenter i hela Norden, är inne i en expansiv fas och ska växa verksamheten. För att stödja expansionen krävs en modern it-miljö som ger ett effektivt och skalbart it-stöd. Sedan i höstas har SATS därför arbetat på en offensiv it-strategi som nu ska förverkligas tillsammans med Atea. – Vi är ett offensivt företag och nu bygger vi en it-infrastruktur som ska hjälpa oss att växa. Atea ger oss flexibla lösningar, så att våra kunder får ännu bättre service samtidigt som våra medarbetare får en enklare vardag. Det kan handla om att göra det möjligt att förenkla bokningen av gruppträning eller att streama ut musik direkt till våra träningscenter, säger Arvid Johansson, CIO på SATS. – SATS projekt är ett bra exempel på hur en modern it-miljö kan göra verksamheten effektivare och på så sätt spara både tid och pengar. Genom att ta ett helhetsgrepp om it får de en väl fungerande helhet där alla delar stöttar varandra och ger hela verksamheten en skjuts, säger Christer Eklund, regionchef Atea Sverige. Som en del av det nya samarbetet väljer SATS att lägga ut helhetsansvaret för sina datorer på Atea. Det innebär att Atea tar över ägandeskapet för SATS datorer och effektiviserar och automatiserar klienthanteringen hos SATS. SATS användare får tillgång till funktionsarbetsplatser med Windows 7 mot en fast månadskostnad över hela Norden. Den manuella hanteringen av datorer, som installationer och programvaruhantering, sker automatiskt via Ateas Jumpstart och Accelerator. I framtiden kommer medarbetare att själva beställa programvaror, hårdvara och tillbehör via en självbetjäningsportal. Atea står också för användarhjälp och miljövänlig hantering av uttjänta datorer. Vidare uppgraderar SATS hela sitt nätverk och inför ip-telefoni. Datacentret moderniseras och SATS investerar i en ny virtualiserad server- och lagringslösning med Microsoft Hyper V. Atea får också förtroendet att bli SATS licenspartner och serviceavtalspartner. – Vi är experter på hälsa och träning, vi ska inte ägna vår kraft åt it. Det är enkelt för oss att ha en leverantör som kan allt. Atea är en bra matchning för oss, de kan helheten och är en stark partner i hela Norden, säger Arvid Johansson, CIO på SATS. SATS vision är att förbättra människors vardag genom att vara en drivkraft för bättre hälsa och välbefinnande. Genom en gemensam plan och tätt samarbete startar SATS och Atea en väg mot en lyckosam hälsoinvestering. Genom en mängd aktiviteter som syftar till att få Ateas personal att komma igång samt hålla igång. Bland aktiviteterna som SATS erbjuder i ett samarbete finns föreläsningar, teamaktiviteter, friskvårdsdagar, tester, motivationskampanjer och Sats-Rehab – aktiv rehabilitering i en frisk miljö.