Stabilt första kvartal för Atea Sverige

Atea Sverige gör ett stabilt första kvartal för 2024. Bruttoomsättningen landar på 4,8 miljarder kronor, en procentuell minskning med 2 procent jämfört med samma period föregående år. Resultatet ökar med 5 procent och landar på 182 miljoner kronor att jämföra med 173 miljoner 2023.

Starten på året har präglats av fortsatta utmaningar i omvärlden och tilltagande cyberhot. Trots det levererar Atea Sverige ett stabilt resultat under det första kvartalet 2024.

Omsättningen inom hårdvara minskar jämfört med föregående år, men bolaget stänger orderingången på plus och vinner samtidigt flera stora avtal med leveransdatum längre fram under året. Software och Cloud ökar kraftigt och växer med 17 procent samtidigt som utvecklingen inom tjänsteaffären är god och bidrar till resultatet.

– Trots en utmanande omvärld är jag nöjd med resultatet i första kvartalet. En stadig leverans i kombination med god kostnadskontroll över hela bolaget bidrar till stabila siffror. Hårdvarusidan har varit utmanande eftersom vi jämför oss med en period föregående år med leveranser från en extra stor pandemirelaterad orderstock. Samtidigt växer vi mjukvaruaffären på ett fint sätt, och vi ser en ljusning i det ekonomiska läget kommande halvår. Medarbetarna gör sammantaget en stark prestation under kvartalet och vi vinner flera stora affärer, säger Linus Wallin, vd på Atea Sverige.

Säkerhet i fokus för en tryggare digitalisering

Inom säkerhetsområdet fortsätter Atea att sätta stort fokus på den nya cybersäkerhetslagen NIS2 och under kvartalet arrangerades NIS2-dagen med över 500 deltagare under ett heldagswebinar. Atea presenterade bland annat bolagets säkerhetserbjudande som möter kundernas behov för efterlevnad av den kommande lagen samt hur säkerhetslösningar från Ateas strategiska partners kan underlätta.

– I takt med att cyberhotet ökar behöver svenska verksamheter investera i säker it-infrastruktur, vilket driver ytterligare satsningar på både molntjänster och de skarpaste säkerhetskonsulterna. Det gör oss väl positionerade att fortsätta stötta kunderna med rätt tjänster och lösningar som både säkrar och stärker deras verksamheter, säger Linus Wallin.

NIS2 lägger grunden för god cyberhygien. En av pusselbitarna som ingår är förmågan att upptäcka och hantera incidenter. Det är ett brett och resurskrävande område som spänner över arbetssätt, medarbetare och teknik vilket få organisationer klarar av på egen hand. Ateas helhetslösning SOC+ som inkluderar både incidenthantering (IRT) och övervakningssystem är därför högst relevant för många organisationer för att effektivt skaffa sig denna förmåga.

Visar styrka i utmanande tider med Sveriges bästa mötesplatser

Atea Insikt, där årets tema handlade om att lösa gamla utmaningar på nya sätt, slog i år rekord med över 1 300 anmälda deltagare, som omfamnades av inspiration och insikter från några av Sveriges skarpaste individer inom AI och säkerhet.

Framåt samlar Atea över 600 svenska it-beslutsfattare på årets it-toppmöte Atea Bootcamp i maj under temat Resiliens och innovation - nycklar i utmanande tider. It-Sverige behöver mer än någonsin rätt förutsättningar och motståndskraft för att kunna stå emot och komma tillbaka, och den svenska it-branschen spelar en avgörande roll framåt. Några av årets huvudtalare inkluderar Anders Fogh Rasmussen, f.d. Generalsekreterare för NATO och Anders Tegnell, f.d. Statsepidemiolog.

– Under Atea Bootcamp kommer vi tillsammans utforska hur vi proaktivt kan driva innovationstakten framåt. Vi måste mer än någonsin tidigare både säkra och effektivisera verksamheterna med hjälp av it, inte minst genom nya AI-lösningar, som hjälper våra organisationer att bli starka, uthålliga och motståndskraftiga, säger Linus Wallin.

Resultat Ateakoncernen

Ateakoncernen minskade nettoomsättningen med 12,5 procent jämfört med samma period förra året, till 7,6 miljarder norska kronor. Resultatet (EBIT) blev 256 miljoner norska kronor, en uppgång från 250 miljoner samma period året innan.

Kvartalsrapporten och presentationen
Presskonferensen
Börsmeddelande

För mer information, vänligen kontakta:
Kevin Bell, PR-ansvarig, Atea Sverige
kevin.bell@atea.se

Om Atea
Atea är den ledande leverantören av IT-infrastruktur i Norden och Baltikum. Atea finns i 88 städer med över 8 000 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Atea levererar hårdvara och mjukvara från ledande globala tillverkare och tillhandahåller konsulttjänster och tekniska tjänstelösningar för att stötta sina kunders IT-miljöer med utveckling, implementering och drift. Atea hade en omsättning på cirka 35 miljarder NOK under 2023 och är listade på Oslobörsen. www.atea.se