Stark efterfrågan på videomöten – Atea börjar med uthyrningstjänst

(Sverige) Det har länge talats om de miljömässiga fördelarna med videomöten i stället för långa resor till och från fysiska möten. Men investeringströskeln för att skaffa utrustning är tämligen hög och har bromsat en del organisationer att införa det nya arbetssättet. När Atea nu erbjuder organisationer videomöten till en fast månadskostnad blir tröskeln lägre och fler får möjlighet att spara både pengar och miljö på minskat resande och enklare hantering. Atea erbjuder video som tjänst i samarbete med Tandberg och Telenor.

Intresset för videomöten ökar kraftigt. Telenors undersökning Nordic Mobility Report visar att var fjärde anställd arbetar delar av sin tid utanför sin ordinarie arbetsplats.* Lägre resekostnader, effektivare kommunikation och mindre miljöpåverkan lockar, men den initiala kostnaden har för många hittills ansetts för hög. Atea levererar i sin nya tjänst en paketlösning med utrustning, installation, support och operatörsabonnemang till en fast månadskostnad. Med en fast månadskostnad blir det tydligt hur och när affären kan räknas hem. – Många gånger räcker det med en enda inställd affärsresa för att kostnaderna ska täckas. Geografiskt spridda organisationer lägger ner mycket tid och pengar på resande för att träffas. Med videomöten kan arbetskvaliteten förbättras betydligt. Företagen kan till exempel ge ökad tillgång till sina experter internt och man kan ”träffas” oftare, säger Robert Haglund, försäljningschef på Atea Sverige AB. Tjänsten finns i tre olika varianter, från det personliga skrivbordssystemet, till ett system med 65 tums skärm för större arbetsgrupper. – Med ett lågt insteg kan organisationer känna sig fram och bygga ut videomötessystemet till en nivå som passar, utan att kostnaden skjuter i höjden. Efterfrågan är stor och jag tror att det här erbjudandet kommer att bli startskottet för användning av videomöten på bred front, säger Robert Haglund, försäljningschef Atea Sverige AB. - Vi har sett en kraftigt ökad efterfrågan för effektiva system för videomöten, bland annat som ett resultat av kostnadseffektiviseringar och ökad miljöhänsyn. En förutsättning för att tekniken ska fungera är en väl utbyggd nätinfrastruktur för bredband och mobiltelefoni. Vår uppgift är att tillgodose det kravet och tillhandahålla uppkopplingar med hög kvalitet och hastighet, säger Mats Lundquist, Affärsområdeschef Företag Telenor Sverige. *Ur Telenors Nordic Mobility Report, en undersökning av behov av och förutsättningar för mobilt arbetssätt bland medelstora företag i Sverige, Norge, Finland och Danmark. För mer information se: www.telenor.se/press