Starkt ökad efterfrågan på grön it-tjänster

(Sverige) Ateakoncernen har under årets sju första månader reducerat sina kunders CO2-utsläpp med 136,193 ton genom tjänster som exempelvis återvinning av uttjänta datorer. Atea har även genomgått miljöcertifieringar i samtliga länder enligt ISO 14001.

- Våra kunders efterfrågan på recycling, det vill säga återbruk eller miljövänlig återvinning av uttjänta datorer, har ökat med 65 % under det första halvåret 2009 jämfört med det första halvåret 2008, säger Claus Hougesen, koncernchef Atea ASA. Atea har sålt miljövänliga datorer, serverlösningar och videokonferenssystem till kunder under de första sju månaderna i år, motsvarande en minskning av kundernas utsläpp med 136,193 ton CO2. Det motsvarar en årlig CO2-effekt om 22,549 konsumenter, eller 10,724 Nordiska hushålls CO2-förbrukning. Kunderna har uppnått dessa minskade CO2-utsläpp genom att använda Ateas framgångsrika och enkla goITgreen-koncept. - Som Nordens och Baltikums ledande leverantör av produkter och tjänster inom it-infrastruktur är det vår skyldighet och vår avsikt att verka för att grön it ska vara högt prioriterat av alla våra kunder. Ateas goITgreen-koncept fokuserar på att optimera grön it genom att hantera it genom hela livscykeln från it-policies, produkter, konsulttjänster, logistik, lösningar och återbruk eller återvinning. goITgreen kan förbättra våra kunders miljöarbete genom lägre CO2-utsläpp och mer effektiv energianvändning, säger Claus Hougesen, koncernchef Atea ASA. Atea Sverige har varit miljöcertifierade sedan 2001. Nu har Atekoncernen även uppnått sitt mål att miljöcertifiera alla verksamheter i Norden och Baltikum enligt SO14001 Environmental Management Systems Standard. Ateakoncernen implementerar kontinuerligt åtgärder för att sänka sina egna CO2-utsläpp. Enligt Ateas Carbon Action Plan kommer koncernen att spara 39,1 MNOK under 2009 och minska CO2-utsläppen med 1,075 ton, vilket motsvarar 13 % av Ateas totala utsläpp. Mer information: • Ateas miljöarbete: www.atea.com/greenIT • Ateas koncept goITgreen: www.goitgreen.com • Ateas recycling-koncept goITloop: www.goitloop.com