”Två tredjedelar av Europas it-skrot återvinns aldrig” - nytt koncept för miljömässig hantering av uttjänt it-utrustning

Greenpeace uppskattar att omkring 75% av all europeisk it-utrustning inte återvinns. Idag lanserar Ementorkoncernen, där svenska Atea ingår, ett nytt nordiskt återvinningskoncept som kallas goITloop. Atea erbjuder hantering och återvinning av datorer och annan elektronisk utrustning. Medelstora företag kan i regel sälja vidare omkring hälften av sin uttjänta it-utrustning och därmed göra stora miljövinster.

Företag och organisationer står inför utmaningar när det gäller att hantera använd it-utrustning. Med det nya konceptet ”goITloop” konceptet lanserar Atea ett nytt sätt att tänka kring återvinning och grön it.

- Undersökningar som Greenpeace gjort visar att omkring 75% av all europeisk it-utrustning inte återvinns. Gartner Group uppskattar att antalet pc på arbetsplatser kommer att öka från en till två miljarder innan 2014 . Vi vet också att en dators genomsnittliga totala energianvändning domineras av energianvändningen vid produktionen, med upp till 80%, och att vi därför måste förlänga produktens livstid eller se till att den hanteras på miljömässigt rätt sätt, säger Torbjörn Jonsson, affärsansvarig goITloop Atea Sverige AB.

Förlängd livstid skonar miljön
Det bästa sättet att minimera en dators påverkan på miljön är att förlänga dess livstid genom att återanvända den, exempelvis genom att sälja den vidare till någon med behov av en enklare dator, eller genom att återvinna delar. Medelstora företag kan i regel återanvända och sälja vidare omkring hälften av sin it-utrustning, samt återvinna resten.

Säkra information en central fråga
- Återanvändning är också en säkerhetsfråga. All utrustning som innehåller lagringsmedia ska kontrolleras så att den inte innehåller känsliga data, och så att licensierad programvara har skrivits över eller tagits bort innan utrustningen avyttras. Det säkerställer vi genom att återvinna med högsta möjliga säkerhet. Ingen vill upptäcka att konfidentiell information dyker upp någon annanstans i världen, säger Lars Pettersson, vd Atea Sverige AB.

Vinster i miljöeffektivitet och i pengar
En annan viktig orsak att utvärdera återvinningsprocesserna är kostnaderna. Det kan vara väldigt dyrt att avyttra begagnad it-utrustning och elektronikavfall. Genom att sälja utrustning vidare, kan organisationen få vissa inkomster från begagnad it-utrustning. Det är en positiv lösning både för miljön och för företagen.

Det nya konceptet ”goITloop” är en del av Ementorkoncernens och Ateas kontinuerliga arbete för att minska den negativa miljöpåverkan från den egna verksamheten och att erbjuda kunderna miljövänliga tjänster. Ementorkoncernen är idag den ledande leverantören av återvinning av begagnad it-utrustning i de nordiska länderna, de klarar att återvinna så gott som all - 99,7% - av den it-utrustning de tar emot.

Läs mer om konceptet på www.goITloop.com.