Inför trängselskatt på krogen

Report this content

Krogar och uteserveringar har fått stark kritik på senare tid för trängsel bland gästerna. För att hindra smittspridningen har flera tvingats stänga. Atenga Insights kommer nu med ett annat förslag – inför trängselskatt på krogen.

Smittspridningen av coronaviruset är fortsatt hög i Sverige. Folkhälsomyndigheten och ansvariga politiker har angett trängseln på krogar och uteserveringar som ett allvarligt problem. Särskilt i Stockholm har diskussionen varit het om att både krogar och gäster beter sig ansvarslöst. Samtidigt är restaurangerna bland de företag som drabbas mycket hårt av coronakrisens effekter.

Analysföretaget Atenga Insight har gjort en undersökning kring möjligheten att införa en särskild avgift – en trängselskatt – på krogen. Resultatet visar att 7 av 10 stockholmare är villiga att betala för en plats.

- Poängen med trängselskatten är att om varje plats kostar så minskar efterfrågan och då minskar även trängseln. Samtidigt ger det en extra inkomst till krogen eller restaurangen. Det blir ett företagsstöd som inte kostar statskassan en krona, säger Robert Tinterov på Atenga Insights.

Enligt undersökningen, som presenteras i Aftonbladet, finns det möjlighet att införa en trängselskatt på krogen. Beloppet kan sättas till mellan 50 och 200 kronor per gäst, beroende på typ av ställe. Av svaren framgår också att det främsta skälet för att vilja betala en sådan avgift är att stödja krogen eller restaurangen.

- Folk förstår att krogar och restauranger har det svårt i dessa tider. Det är troligen även en anledning, förutom att det naturligtvis är trevligt, till att många vill gå ut och äta och dricka. Vi ser att det positiva i denna kris är att många är öppna för att tänka i nya banor, säger Robert Tinterov.

För ytterligare information:

Robert Tinterov | Atenga Insights | 070-249 77 90

Om prisanalysen och Atengas metod

Undersökningen distribuerades till en panel där deltagarna hade en profil som motsvarar ett genomsnitt av Stockholms befolkning, totalt 3215 personer bjöds in. För att fullfölja undersökningen skulle man besvara jakande på frågan: ”Har du besökt någon krog, restaurang eller nattklubb de senaste veckorna?” De som svarade ja på frågan fick följdfrågan: ”Kan du tänka dig att betala en avgift för att få komma in på en krog/ restaurang under coronatider? Du blir garanterad en plats (av de 50 som är tillåtna) samtidigt, som du hjälper till att minska smittspridningen och bidrar till att stället kan hålla öppet”.

Totalt var 503 personer kvalificerade att delta i undersökningen, vilket betyder att resultatet är statistiskt säkerställt. Undersökningen genomfördes den 27 april 2020. Länk till hela undersökningen här

Att säkerställa rätt pris på en tjänst eller produkt kan vara en komplicerad process. För att lösa detta dilemma har Atenga Insights utvecklat en process, Predictive Demand Analysis (PDA). Den består av tre steg – ta reda på vad köparna av produkten eller tjänsten är villiga att betala; addera värderingsaspekter och på vilka grunder köparna fattar beslut om köp samt demografiska och andra relevanta marknadsfaktorer. Med detta som ingångsvärden i Atenga Insights egenutvecklade mjukvara (Predictive Demand Engine), kan man exakt förutsäga vilken försäljningsvolym man kan uppnå utifrån olika priser för en produkt eller tjänst. Och hur produktens eller tjänstens funktioner, fördelar och till och med deras marknadsföringsbudskap och specifika värdeord inverkar på försäljningsvolymen.

Följaktligen kan företag utifrån resultaten fastställa det pris som ger den högsta försäljningen utifrån olika prisscenarios.

Citat

Poängen med trängselskatten är att om varje plats kostar så minskar efterfrågan och då minskar även trängseln. Samtidigt ger det en extra inkomst till krogen eller restaurangen. Det blir ett företagsstöd som inte kostar statskassan en krona.
Robert Tinterov på Atenga Insights