Semla från bageri eller butik - och vad får den kosta?

Report this content

I februari säljs miljontals semlor i Sverige. Hur mycket vi är beredda att betala för en semla? Atenga Insights har låtit undersöka betalningsvilligheten bland konsumenterna. För butikssemlan är det optimala priset 29 kronor och för bagerisemlan 49 kronor.

I februari månad säljs miljoner semlor över hela landet. Mumsandet kulminerar på fettisdagen 25 februari. Men vad är vi villiga att betala för semlan?

- De flesta som kommer hit vet att det kostar lite mer att få en semla som är nybakad och med de bästa råvarorna. Vi tar 45 kr för vår semla och vi är nöjda med det priset. En normal dag säljer vi runt 100 semlor. På fettisdagen säljer vi 3 000 och då är det kaos i bageriet, säger Hans Berg som är bagare och ägare av Ett Bageri i Stockholm.

Atenga Insights har låtit undersöka betalningsvilligheten bland konsumenterna. Resultatet visar att det bästa priset, sett till när både säljare och köpare omsätter mest, är 29 kronor för en butikssemla. För en bagerisemla är kunderna beredda att betala betydligt mer. Då landar priset på 49 kronor

- När man köper en semla är det viktigt att den smakar som man förväntar sig och innehåller de rätta råvarorna. Det är konsumenterna beredda att betala för, säger Robert Tinterov på Atenga Insights.

Undersökningen visar också att i Stockholm får semlan gärna kosta lite mer. I Malmö och Göteborg ligger det optimala priset för en semla på 20 kronor i butik och 35 kronor i bageri.

- Det är lite förvånande att skillnaden är så pass stor mellan Malmö, Göteborg och Stockholm. En möjlig förklaring är att fika och bakverk är mer av en lyxprodukt i Stockholm, säger Robert Tinterov.

Resultat från prisanalysen

Semla Stockholm Göteborg Malmö
Butik 29 kronor 25 kronor 27 kronor
Bageri 49 kronor 35 kronor 39 kronor

För ytterligare information: Robert Tinterov | 070-249 77 90

Om prisanalysen och Atengas metod

Analysen bygger på data från 1068 personer om priset på semlor som samlades in i januari 2020 av Atenga Insights.

Att säkerställa rätt pris på en tjänst eller produkt kan vara en komplicerad process. För att lösa detta dilemma har Atenga Insights utvecklat en process, Predictive Demand Analysis (PDA). Den består av tre steg – ta reda på vad köparna av produkten eller tjänsten är villiga att betala; addera värderingsaspekter och på vilka grunder köparna fattar beslut om köp samt demografiska och andra relevanta marknadsfaktorer. Med detta som ingångsvärden i Atenga Insights egenutvecklade mjukvara (Predictive Demand Engine), kan man exakt förutsäga vilken försäljningsvolym man kan uppnå utifrån olika priser för en produkt eller tjänst. Och hur produktens eller tjänstens funktioner, fördelar och till och med deras marknadsföringsbudskap och specifika värdeord inverkar på försäljningsvolymen.

Följaktligen kan företag utifrån resultaten fastställa det pris som ger den högsta försäljningen utifrån olika prisscenarios.

Citat

De flesta som kommer hit vet att det kostar lite mer att få en semla som är nybakad och med de bästa råvarorna. Vi tar 45 kr för vår semla och vi är nöjda med det priset. En normal dag säljer vi runt 100 semlor. På fettisdagen säljer vi 3 000 och då är det kaos i bageriet.
Hans Berg, bagare och ägare av Ett Bageri i Stockholm
När man köper en semla är det viktigt att den smakar som man förväntar sig och innehåller de rätta råvarorna. Det är konsumenterna beredda att betala för. Samtidigt är det lite förvånande att skillnaden är så pass stor mellan Malmö, Göteborg och Stockholm. En möjlig förklaring är att fika och bakverk är mer av en lyxprodukt i Stockholm.
Robert Tinterov på Atenga Insights