Fläskläggklubba, ”pingvinklubba” - en trendig nyhet från Atria Foodservice

Atria Foodservice fortsätter att bredda sitt sous vide sortiment och lanserar en fläskläggklubba ”pingvinklubba” – framröstad av kockar.

- Det ligger i tiden att servera kött med ben och det finns få liknande sous vide produkter på marknaden, säger Maria Adolfsson, kategorichef på Atria Foodservice. Vår rimmade fläskläggklubba kommer från grisens baklägg och det är en produkt som för tankarna tillbaka till traditionell matlagning, där man gärna gjorde långkok med ben och serverade rejäla köttportioner. Fläskläggklubban är rimmad och har ett salt, gott och saftigt kött. Förutom att den är rimmad, är den neutralt smaksatt.

Fläskläggklubban är en utmärkt á la carte rätt och passar även jättebra till finare husmanslunch, catering, event, hotell, konferens och steak house. På atriafoodservice.se finns recept som Samme och Linus på 4 krogar i Växjö och Henrik på Saltmagasinet i Västervik har gjort, där de bland annat har marinerat fläskläggklubban i szechuankryddor och även panerat och friterat den.

Fläskläggklubban ligger 4 stycken/innerförpackning och väger i snitt 230g. Det medföljer också en fantastisk sky i förpackningen, att använda som grund till sås.

Önskar du mer information:
Maria Adolfsson, kategorichef för sous vide och korv på Atria Foodservice
E-post: maria.adolfsson@atria.se

Atria Foodservice var först med att introducera Sous Vide produkter på den svenska marknaden redan 1979. Idag innehåller sortimentet 29 olika produkter. Den skonsamma tillagningen ger en hög kvalité på köttet och samtidigt behåller man näringsämnena. Den låga tillagningstemperaturen gör att man får mindre svinn av vätska och därmed också en saftigare produkt.

Sous Vide är franska och betyder "i vakuum". Namnet kommer sig av att man tillagar maten i en lufttät plastpåse för att på så sätt bevara råvarans naturliga smaker, arom, saftighet och vikt. Det var kocken Georges Pralus som på 1970-talet uppfann sous vide-tekniken när han arbetade på restaurangen Troisgros i Frankrike. Det började med en foie gras som tack vare sous vide inte tappade så mycket i vikt eller smak vid tillagningen. Resten är mathistoria.

Atriafoodservice är en del av Atria Scandinavia.

- Det ligger i tiden att servera kött med ben och det finns få liknande sous vide produkter på marknaden.
Maria Adolfsson, Kategorichef