74 nya hyresgäster flyttar in på Mobilia

Mobilia tar nya steg i utvecklingen till en levande stadsdel när det nu är dags för inflyttning i lägenheterna i det nya Torghuset. Fler boende i området och ett större utbud av mat och underhållning ökar aktiviteten i stadsdelen under kvällstid vilket leder till ökad trivsel och trygghet.

Nu börjar Torghuset på Mobilia färdigställas, med restauranger och butiker i bottenplanet samt barnkulturhuset Funnys Äventyr och Nordisk Films biograf. Sveriges största vertikala trädgård är planterad på fasaden och på torget utanför är vattenspelet och uteserveringarna igång. Nästan alla 74 lägenheter har balkong och de har tillgång till en stor takträdgård och cykelrum.

– Tänk att det var parkering här för bara några år sedan. Nu blir det istället ett av de mest levande och trevliga torgen i Malmö, säger Anders Murmark, fastighetschef för Atrium Ljungberg på Mobilia. Det har varit stor efterfrågan på hyresrätterna och vi ser fram emot att alla flyttar in.

Bostäder gör att området befolkas även på natten medan restauranger och kultur lockar på kvällstid. Kontor, förskola, vård och service ger, tillsammans med handeln, liv dagtid. Aktivitet och rörelse dygnet runt leder till ökad trivsel och trygghet och är en viktig del i Atrium Ljungbergs stadsutvecklingsstrategi.

– Ibland när jag kommer till en plats, både i Sverige och världen, får jag en extra härlig känsla. Gemensamt för de platserna är att det är mycket folkliv med människor som äter, umgås och leker. På en sån plats vill jag vara och det är så vi vill att man ska uppleva Mobilia, fortsätter Anders Murmark.

Fakta Mobilia:
Mobilia ägs och förvaltas av Atrium Ljungberg som är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Fram till 1965 var det textilfabrik i lokalerna som nu utvecklats till en levande stadsdel med 100 butiker, restauranger och service samt 350 hyreslägenheter och en förskola. Här finns 1600 parkeringsplatser varav 75 laddplatser och 700 cykelparkeringar. Mobilia är arbetsplats för 1100 personer.

Nacka, 2020-04-29

Mobilia visionsbild ver Torghuset med 74 hyresrtter

Anders Murmark, Fastighetschef Malmö, Atrium Ljungberg, 070-341 53 20
anders.murmark@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar cirka 1,2 miljon kvadratmeter fördelat på ett sjuttiotal fastigheter, värderade till 48 miljarder kronor. Våra handelsplatser har närmare 60 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 32 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat som ATRLJ-B.ST på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se.