Atrium Ljungberg bygger Curanten, ett helt hus för vård och hälsa i Sickla

Under torsdagen togs det första spadtaget för Curanten i Sickla, Nacka. Finanslandstingsrådet Irene Svenonius, Nacka kommunstyrelses ordförande Mats Gerdau och Atrium Ljungbergs vd, Annica Ånäs lade varsin bit i ett pussel som symboliserar det viktiga samspelet mellan vård, hälsa och stadsbyggande.

- Primärvårdens alla delar ska vara hjärtat i sjukvården. Det är utgångspunkten när vi planerar framtidens sjukvård. Vi vill att sjukvården ska vara tillgänglig och finnas så nära patienterna som möjligt. Vården som kommer samlas under Curantens tak kommer därför bli viktiga och välkomna tillskott i ett växande Sickla och Stockholms län, säger Irene Svenonius (M), finanslandstingsråd.

Stockholm och Nacka växer och denna detta skapar möjligheter att utveckla staden. Med Curanten skapas en ny division av vård och hälsa. En plats med en stark och tydlig identitet, som möjliggör ett ekosystem av vård- och hälsoaktörer. Gränsen mellan vård och hälsofrämjande åtgärder blir mindre, och Curanten får god tillgänglighet intill Tvärbanan, Saltsjöbanan och tunnelbanan. Curanten kommer att omfatta 11 700 kvadratmeter och står klart hösten 2020. En av de blivande aktörerna i huset är Sickla Hälsocenter.

- Människors hälsa beror både på bra vård och hälsofrämjande åtgärder och i Curanten samlar vi allt på ett lättillgängligt sätt, säger Magnus Källgren, affärsutvecklare på Atrium Ljungberg. I Curantens ekosystem ryms till exempel vårdcentral, barnavårds- och mödravårdscentral, tandläkare, sjukgymnaster, dietister och gym.

- Sickla är en av våra mest prioriterade platser där vi har en stor andel av vår projektportfölj, säger Annica Ånäs, vd på Atrium Ljungberg. Under året inleds byggandet av bostäder, ett hotell och nu också Curanten med ett brett utbud av modern vård. Det är en del i vår strategi för staden med tio goda skäl att vara på en plats.

Platsen där Curanten byggs är en del av Sickla historiska hjärta. Här startade AB Diesels Motorer sin verksamhet år 1898. Atrium Ljungberg tar vara på det historiska kultur- och industriarvet på platsen, bland annat genom att återanvända teglet från de ursprungliga byggnaderna. År 2026 öppnar den nya tunnelbanestationen i Sickla, precis intill Curanten.

Nacka 2018-08-24

Magnus Källgren, affärsutvecklare Atrium Ljungberg, 072-527 95 83
magnus.kallgren@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar drygt en miljon kvadratmeter fördelat på ett femtiotal fastigheter, värderade till 43 miljarder kronor. Våra handelsplatser har 60 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande 15 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se

Primärvårdens alla delar ska vara hjärtat i sjukvården. Det är utgångspunkten när vi planerar framtidens sjukvård. Vi vill att sjukvården ska vara tillgänglig och finnas så nära patienterna som möjligt. Vården som kommer samlas under Curantens tak kommer därför bli viktiga och välkomna tillskott i ett växande Sickla och Stockholms län.
Irene Svenonius (M), finanslandstingsråd
Människors hälsa beror både på bra vård och hälsofrämjande åtgärder och i Curanten samlar vi allt på ett lättillgängligt sätt. I Curantens ekosystem ryms till exempel vårdcentral, BVC, MVC, tandläkare, sjukgymnaster, dietister och gym
Magnus Källgren, affärsutvecklare Atrium Ljungberg