Atrium Ljungberg gör stor uthyrning till Svenska Spel i Slussen

Atrium Ljungberg har tecknat avtal med Svenska Spel om en flytt av kontoret till ikoniska Glashuset i Slussen. Hyresavtalet omfattar drygt 2 500 kvm och Svenska Spel flyttar in under första halvåret 2025.

Svenska Spel grundades 1997 efter en sammanslagning av Tipstjänst och Penninglotteriet. Det statligt ägda spelbolaget erbjuder folkkära spel som Triss, Lotto och Stryktipset. Svenska Spel är Sveriges största idrottssponsor och stöttar såväl bredd- som elitidrott. Koncernen har cirka 1 100 anställda, med huvudkontor i Visby. I mars 2023 invigde Svenska Spel sitt nyrenoverade kontor på Gotland och under 2025 görs motsvarande förändring i Stockholm genom en flytt till nya lokaler för att möta verksamhetens krav på en modern och flexibel arbetsplats.

– Jag och övriga i koncernledningen är väldigt nöjda med valet av Svenska Spels nya kontor i Stockholm. Det möter våra behov av en modern och flexibel arbetsplats. Vi är övertygade om att det här kommer att bli en plats att längta till, säger Erik Strand, vd och koncernchef Svenska Spel.

Atrium Ljungberg är en av de största fastighetsutvecklarna i Slussen. Förutom Glashuset ingår Katarinahuset och Sjömansinstitutet samt ytterligare markanvisningar. Bolaget kommer även att utveckla det framtida projektet Mälarterrassen samt handelsplatsen som knyter samman tunnelbanan med den nya bussterminalen och Saltsjöbanan. I takt med att Slussen blir alltmer klar ökar också efterfrågan på kontorslokaler. Katarinahuset är i det närmaste fullt uthyrt med hyresgäster som Gullers Grupp, Nova Consulting Group och Sony Music Sweden AB. I höst öppnar även co-working aktören A house sin andra etablering inom Atrium Ljungbergs fastighetsbestånd.

– Det känns väldigt roligt att hälsa Svenska Spel välkomna till Glashuset. Slussen har alltid varit en av Stockholms mest symboliska mötesplatser och det är glädjande att se platsen återta sin position, säger Annica Ånäs, vd på Atrium Ljungberg. Vår vision är att skapa en attraktiv mix av spännande matkoncept, hotell och moderna kontor. Svenska Spel är ett av Sveriges mest välkända bolag och passar väl in med övriga starka varumärken i Slussen, avslutar Annica Ånäs.

Nacka, 2024-05-03

Marianne Perslow, kommunikationschef, Atrium Ljungberg, 070-341 54 21, marianne.perslow@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar cirka 1 miljoner kvadratmeter fördelat på ett sjuttiotal fastigheter, värderade till 59 miljarder kronor. Våra handelsplatser har närmare 30 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 40 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat som ATRLJ-B.ST på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se