Atrium Ljungberg integrerar e-handeln genom nytt paketombudskoncept

Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg lanserar nu Leveriet, en helt ny lösning för paketutlämning i ombonade butiksmiljöer med serviceinriktad och kunnig personalstyrka. Satsningen är ett nytt koncept med syfte att integrera den växande e-handeln i de fysiska miljöerna, öka servicen och säkra köpupplevelsen hela vägen från nätköp till upphämtning av paket. Leveriet öppnar lagom till julhandeln och först ut är Sickla i Stockholm och Mobilia i Malmö.

Utlämningsstället är den sista pusselbiten i nätköpet, men det är inte alltid lika värdigt som man kan önska. Enligt en färsk undersökning från Kantar Sifo* utförd på uppdrag av Atrium Ljungberg, anser fyra av tio (37 %) att paketombudens främsta brister är långa väntetider och/eller att det är trångt och osmidigt på plats.

Atrium Ljungbergs nya koncept Leveriet har tagit fasta på detta och ska nu förändra köpupplevelsen vid e-handelns slutdestination – paketutlämningen. På Leveriet erbjuds hög service, generösa öppettider samt tilläggstjänster som provrum, paketinslagning och möjlighet att göra sig av med otympligt emballage.

Leveriet testas först i Stockholm och Malmö och ambitionen är att konceptet ska kunna rullas ut i flera svenska städer.

Detaljhandeln förändras i och med e-handelns utveckling. Det är en spännande tid och vi på Atrium Ljungberg vill vara med och driva utvecklingen där den fysiska handeln och e-handeln integreras. Vi är övertygade om att den fysiska platsen, där människor möts, kommer att fylla en oerhört viktig roll i samhället och vara avgörande för detaljhandeln även i framtiden, säger Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg.

Leveriet kommer även att erbjuda e-handelsaktörer möjlighet att visa och ställa ut sina produkter och på så sätt etablera en personlig och fysisk kontakt med sina kunder. Dessutom kommer Leveriet att fungera som en logistikhubb för e-handlare och andra aktörer som behöver ett så kallat utskjutet lager.

Satsningen är tekniskt möjlig genom Ericssons nya globala standard för logistik och leveranshanteringssystemet LogTrade. Den bakomliggande teknologin möjliggör bland annat att Leveriet kan ta emot leveranser från vilken transportör som helst. Initialt sker frakthantering med Postnord, DB Schenker och Best Transport, men kommer inom en snar framtid att utökas till flera transportörer.

Leveriet öppnar i Sickla den 29 november och i Mobilia den 4 december.

*Den 5–8 november 2018 svarade 1042 personer på Atrium Ljungbergs undersökning via Kantar Sifo. Resultatet är representativt för befolkningen, urvalet skedde slumpmässigt och frågorna ställdes via webb.

Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg, 070-341 53 37
annica.anas@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar drygt en miljon kvadratmeter fördelat på ett femtiotal fastigheter, värderade till 43 miljarder kronor. Våra handelsplatser har 60 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 14 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se

Detaljhandeln förändras i och med e-handelns utveckling. Det är en spännande tid och vi på Atrium Ljungberg vill vara med och driva utvecklingen där den fysiska handeln och e-handeln integreras. Vi är övertygade om att den fysiska platsen, där människor möts, kommer att fylla en oerhört viktig roll i samhället och vara avgörande för detaljhandeln även i framtiden.
Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg