Atrium Ljungberg påbörjar nytt bostadskvarter på Nobelberget – startskottet för Stockholm Wood City

Atrium Ljungberg har fattat beslut om byggstart av nästa bostadskvarter på Nobelberget i Sickla. Det blir det fjärde kvarteret av totalt åtta och det första som kommer att uppföras i trä.

Intresset för bostäderna på Nobelberget är stort. De två första kvarteren är klara och inflyttade och inför sommaren färdigställs även det tredje kvarteret, högst upp på berget. Nu startar Atrium Ljungberg det fjärde kvarteret, Brf Kulturarvet som kommer att bestå av 80 bostadsrättslägenheter fördelat på tre byggnader. Den totala ytan blir drygt 8 800 kvm BTA med en bedömd investering om ca 465 mkr.

– Jag är väldigt glad över att vi nu går vidare med nästa kvarter. Nobelberget är en attraktiv plats som tagits emot väl av marknaden. Varje kvarter är unikt och kompletterar varandra med differentierade erbjudanden till olika målgrupper, säger Linda Wiman, affärsutvecklingschef Bostad på Atrium Ljungberg. Visionen för Brf Kulturarvet är ”som att bo på landet, i staden”. Vi skapar ett kvarter med villakvaliteter och en öppen, lummig utemiljö med en tydlig hållbarhetsprofil, fortsätter Linda Wiman.

Brf Kulturarvet blir det första kvarteret på Nobelberget som uppförs i trä och blir därmed startskottet för uppmärksammade Stockholm Wood City, världens största trästad, som under en kommande tioårsperiod kommer att uppföras i Sickla. Stockholm Wood City omfattar 250 000 kvadratmeter i trästomme och kommer förutom bostäder att innehålla kontor, handel och service.

– Vi är långsiktiga i vår stadsutvecklingsstrategi och kommande kvarter på Nobelberget har både höga kundvärden och god lönsamhet. Genom att produktionsstarta först och påbörja försäljning närmare inflyttning kan vi möta kundernas behov av att köpa och sälja i likvärdig marknad, avslutar Linda Wiman, affärsutvecklingschef Bostad på Atrium Ljungberg.

Produktionen av Brf Kulturarvet beräkna starta under första kvartalet 2024 med första inflyttning under fjärde kvartalet 2025.

Nacka, 2024-01-23

Marianne Perslow, kommunikationschef, Atrium Ljungberg, 070-341 54 21, marianne.perslow@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar cirka 1 miljoner kvadratmeter fördelat på ett sjuttiotal fastigheter, värderade till 58 miljarder kronor. Våra handelsplatser har närmare 30 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 40 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat som ATRLJ-B.ST på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se