Atrium Ljungberg växer i centrala Malmö – förvärvar ytterligare en fastighet på Möllevången

Idag har Atrium Ljungberg tecknat avtal om förvärv av fastigheten Malmen 12 i centrala Malmö - en kontors- och vårdfastighet om cirka 7 500 kvadratmeter uthyrbar area. Förvärvet är ett led i bolagets långsiktiga strategi att växa i Malmö.

Malmen 12 är belägen på Möllevången (Möllan) i sydöstra delen av centrala Malmö (Barkgatan 9-13, Möllevångsgatan 44) och ligger i nära anslutning till fastigheten Dimman 11, som Atrium Ljungberg förvärvade i mars 2014.

Fastigheten är fullt uthyrd med en vägd återstående hyrestid om cirka 3,5 år. De största hyresgästerna är Malmö kommun och Region Skåne vilka tillsammans står för cirka 90 procent av hyresintäkterna. Källarvåningen under hela fastigheten utgörs av ett garage med cirka 60 parkeringsplatser. Hyresvärdet för Malmen 12 bedöms 2016 uppgå till cirka 10 mkr.

Förvärvet sker via en bolagsaffär med ett underliggande fastighetsvärde om 125 mkr. Säljare är Wihlborgs Fastigheter AB. Tillträde sker den 2 maj 2016.

- Nu stärker vi vår position i Malmö ytterligare. Det här förvärvet är en stabil investering i ett område som vi ser en framtida potential i. Vi fortsätter att vara delaktiga i den långsiktiga utvecklingen av Möllan som är ett spännande område i innerstaden, kommenterar Micael Averborg, affärsområdeschef Transaktion och marknad på Atrium Ljungberg.

Nacka 2016-03-22

Ytterligare upplysningar lämnas av:
Micael Averborg, affärsområdeschef Transaktion och marknad, Atrium Ljungberg.
micael.averborg@atriumljungberg.se

Informationen är sådan som Atrium Ljungberg AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och /eller
lagen om handel med finansiella instrument.

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi finns på tillväxtmarknader i Stockholm, Uppsala, Malmö och Göteborg. Vår inriktning är att äga, utveckla och förvalta framför allt handels- och kontorsfastigheter. För att skapa levande stadsmiljöer som är långsiktigt hållbara och attraktiva över tiden rymmer platserna också utbildning, kultur, service och bostäder. Den totala uthyrbara ytan omfattar cirka en miljon kvadratmeter fördelat på ett femtiotal fastigheter, värderade till 30 miljarder kronor. Handelsplatserna har årligen 60 miljoner kunder och besökare och i områdena arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusentals personer. Atrium Ljungberg är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan.
Läs mer på www.atriumljungberg.se.

Nu stärker vi vår position i Malmö ytterligare. Det här förvärvet är en stabil investering i ett område som vi ser en framtida potential i. Vi fortsätter att vara delaktiga i den långsiktiga utvecklingen av Möllan som är ett spännande område i innerstaden.
Micael Averborg, affärsområdeschef Transaktion och marknad på Atrium Ljungberg