Atrium Ljungberg vinner stadsbyggnadsutmärkelse för Nobelberget i Sickla

I går tillkännagavs att Atrium Ljungbergs Kvarter 8, Brf Kulturtrappan på Nobelberget blivit framröstat av Nackaborna till 2023 års stadsbyggnadsutmärkelse. Priset delades ut vid en ceremoni i Nacka kommuns stadshus.

Nobelberget växer fram till en stadsdel med 500 bostäder, kreativa kontor, kultur, natur och mötesplatser. Här blandas nya bostäder, restauranger och grönska med det industriella arvet. Varje bostadskvarter har olika karaktär. Kvarter 8, Brf Kulturtrappan, har ett unikt läge på toppen av Nobelberget och den vackra platsen har fått inspirera arkitekturen och materialvalen.

Nacka kommun har i sin motivering särskilt lyft fram hur de gemensamma och privata rummen samverkar i gatumiljön, mönsterverkan i fasadernas skifferplattor och de inbjudande entréerna.

– I år har vi en tydlig vinnare som på ett smakfullt sätt bidrar till att stärka den arkitektoniska mångfalden i Nacka. Fasadernas skifferplattor har monterats på ett sätt som skapar variation och ett fasadspråk som lyfter omgivningen, säger miljö- och stadsbyggnadsnämndens ordförande Johan Krogh (C).

– Vi är både glada och stolta över att Kvarter 8 på Nobelberget har röstats fram till Nacka Stadsbyggnadsutmärkelse 2023. Extra roligt att det är invånarna som har röstat på oss, det är ju för dem vi utvecklar staden. Att skapa intressanta, tilltalande hus med fina boendekvalitéer, som också adderar något till platsen som helhet, är det vi brinner för, säger Linda Wiman, Affärsutvecklingschef Bostad Atrium Ljungberg. Vår samverkan med arkitekterna FOJAB, kommun och aktörer på platsen är avgörande för vår stadsutveckling och Nobelberget Kvarter 8 tycker vi är ett fint exempel på det, avslutar Linda Wiman.

Intresset för Nobelberget är stort, inte minst för kommande kvarter som byggs i trästomme och träfasad och som därmed utgör startskottet för uppmärksammade Stockholm Wood City, världens största trästad. Stockholm Wood City omfattar 250 000 kvadratmeter i trästomme och kommer förutom bostäder att innehålla kontor, handel och service.

Nacka, 2024-06-20

Marianne Perslow, kommunikationschef, Atrium Ljungberg, 070-341 54 21, marianne.perslow@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar cirka 1 miljoner kvadratmeter fördelat på ett sjuttiotal fastigheter, värderade till 58 miljarder kronor. Våra handelsplatser har närmare 30 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 40 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat som ATRLJ-B.ST på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se