Atrium/LjungbergGruppen skriver långsiktigt hyresavtal med Rica Hotels

I veckan blev det klart att Atrium/LjungbergGruppen behåller Rica Hotels som hyresgäst i varuhuset PUB under ytterligare 10 års tid. Det nya hyreskontraktet börjar gälla den 1 februari 2008.

- Vi tror starkt på Atrium/LjungbergGruppen med deras satsning i Stockholm City, säger Fredrik Utheim, VD Rica Hotels. Det känns spännande att vara en del av den utveckling som nu görs av varuhuset PUB. Ett nytt långt hyresavtal med Atrium/LjungbergGruppen föll sig därför naturligt och helt i linje med det sätt vi själva vill verka på.

Hyreskontraktet med Rica Hotels avser Rica Hotel Kungsgatan som liksom tidigare förfogar över drygt 8 000 kvm fördelade på de fem översta våningsplanen i varuhuset PUB. Sedan maj i år är Rica Hotel Kungsgatan ett fyrstjärnigt Hotel Garni.

– Vi är jätteglada över att få behålla Rica Hotels som en ankarhyresgäst i det nya PUB, säger Kenneth Christensen, Projektchef på Atrium/LjungbergGruppen. Den nytecknade hyresnivån i kontraktet motsvarar dagens marknadshyror och i det stora förändringsprojekt som vi nu genomför i Stockholm City är vi väldigt nöjda över att ha Rica Hotels som en fortsatt strategisk partner.

Nya PUB ska attrahera yngre modesökande konsumenter som rör sig i Stockholm City. Här kommer man att kunna erbjuda ett väl sammanhängande utbud av utvalt mode och modeaccessoarer, samlat i avdelningar efter livsstil. Ny PUB beräknas stå färdigt i sin helhet under hösten 2008.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Kenneth Christensen Fredrik Utheim

Projektchef Atrium/LjungbergGruppen VD Rica Hotels AB

070-536 08 25 070-213 02 44

kenneth.christensen@atriumfastigheter.se fredrik.utheim@rica.se

Rica Hotels driver hotell- och konferensverksamhet på över 90 anläggningar i Norge och Sverige och är därmed en av Skandinaviens ledande hotellkedjor. Bolaget är noterat på Oslobörsen och omsatte under 2005 över SEK 2 miljarder.

PUB är ett av Sveriges mest kända varuhus beläget mellan Hötorget och Drottninggatan i Stockholm. Varuhuset grundades redan 1882 av Paul U Bergström. Nu genomförs ett omfattande förändringsarbete på PUB som syftar till att göra om varuhuset till ett modernt livsstilsvaruhus av internationell klass.

Atrium Fastigheter och LjungbergGruppen gick samman den 17 oktober och blev därmed ett av Sveriges största fastighetsbolag med tydligt fokus på utveckling och förvaltning av handels- och kontorsfastigheter i tillväxtcentra. Bolaget har ett fastighetsvärde på ca 15 miljarder kronor med hyresintäkter på ca 1,3 miljarder kronor. Därtill finns en projektportfölj på ca 5 miljarder kronor. Verksamheten består främst av kontors- och handelsfastigheter i Stockholmsregionen samt handelsfastigheter bland annat i Mälardalen, Uppsala och Skåne. Bland pågående projekt, förutom Nya PUB i Stockholm, kan nämnas vidareutvecklingen av Sickla-området och Farsta Centrum samt utbyggnaden av Gränby Centrum i Uppsala.