Avtal om Mälarterrassen i Slussen klart

I mitten av december 2023 antog Kommunfullmäktige avtalet för Mälarterrassen i sista beslutsinstans. Antagandet innebär att Atrium Ljungberg, tillsammans med Stockholms stad, nu går vidare i arbetet att utveckla en unik mötesplats vid vattnet i Slussen.

Mälarterrassen kommer att omfatta ca 7 000 kvm BTA. Tomträtten tillträds i oktober 2024 och platsen kommer att aktiveras redan från sommaren 2025. Från senhösten 2025 och under 2026 kommer verksamheterna därefter att öppna succesivt. Mälarterrassen består av två huskroppar i anslutning till Södermalmstorg med kopplingar till underliggande lokaler, vidare ner mot kajen. Det blir en terrasserad byggnad i tre nivåer med totalt sex restauranger med uteserveringar. Mellan huskropparna löper en öppen och välkomnande trappa som knyter ihop Söders kajer med Södermalmstorg och Gamla stan.

Jag är väldigt glad över förtroendet att utveckla Mälarterrassen. Det blir en helt unik plats med panoramavy över Gamla stan och kommer att fyllas med en mångfald av mat- och dryckesupplevelser, där kreativitet och passion är viktiga ingredienser, säger Annica Ånäs, vd på Atrium Ljungberg. Vår ambition är att Mälarterrassen ska bli en självklar mötesplats för såväl stockholmare som turister, avslutar Annica Ånäs.

Den totala investeringen för Mälaterrassen uppgår till ca 430 mkr.

Nacka, 2024-01-19

Marianne Perslow, kommunikationschef, Atrium Ljungberg, 070-341 54 21, marianne.perslow@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar cirka 1 miljoner kvadratmeter fördelat på ett sjuttiotal fastigheter, värderade till 58 miljarder kronor. Våra handelsplatser har närmare 30 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 40 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat som ATRLJ-B.ST på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se