Blomsterlandet öppnade i växande Gränbystaden - Uppsalas andra stadskärna

På torsdagen öppnade Blomsterlandet i Atrium Ljungbergs nya handelsområde, Gränbystaden, i nordöstra delen av Uppsala. Atrium Ljungbergs vision för Gränbystaden är att skapa Uppsalas andra stadskärna med handel, kultur, restauranger, bostäder och arbetsplatser i en tät kvartersstruktur.

Den nyöppnade butiken är Blomsterlandets andra i Uppsala. Som en av Sveriges snabbast växande städer i kombination med det ökande intresset för odling och trädgård har Blomsterlandet sett behovet av ytterligare en Blomsterlandetbutik i staden.

- Det känns verkligen roligt att vi äntligen slår upp portarna till vår nya, fina butik. Våren är på gång, och vi smygöppnar vår trädgårdsmarknad redan nu, med ett brett sortiment av växter och trädgårdstillbehör, säger Caroline Åkesson, butikschef i Blomsterlandet Gränbystaden.

Uppsalas befolkning väntas öka med närmare 3 000 årligen och år 2020 beräknas antalet invånare ha ökat med nio procent - motsvarande 15 procent i konsumtionsökning. Stadsdelen Gränby, där Atrium Ljungberg äger Gränby Centrum och den intilliggande nya volymhandelplatsen, står inför stora förändringar och håller på att ta ny form som en av de viktigaste och mest expansiva delarna i Uppsala.

- Vi vill skapa en ny stadskärna runt Gränby Centrum, Gränbystaden, som inte bara innehåller shopping utan är en plats där nya bostäder, arbetsplatser, kultur och handel skapar hemkänsla och trivsel. Där alla delar berikar varandra, säger Daniel Kvant Suber, affärsutvecklare på Atrium Ljungberg.

- Vi är mycket glada att Blomsterlandet valt att etablera sig här. Tillsammans med restaurangerna som redan finns i området och City Gross som öppnar i oktober blir de basen i vårt nya handelsområde,
fortsätter Daniel Kvant Suber.

Atrium Ljungbergs ambition för volymhandelsområdet är ett 50 000 kvadratmeter stor handelsplats med stadskänsla och ett utbud fokuserat mot hemmet. Ett visionsprogram för helheten av Gränbystaden har utarbetats och kommer att göra utgöra underlag för Atrium Ljungbergs kommande utvecklingsarbete i hela området.

Nacka, 2015-03-19

Daniel Kvant Suber, affärsutvecklare Atrium Ljungberg, 070-927 60 91
daniel.kvant-suber@atriumljungberg.se

Caroline Åkesson, butikschef Blomsterlandet i Gränbystaden
caroline.akesson@blomsterlandet.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi skapar attraktiva och hållbara stadsmiljöer där människor vill leva, arbeta och vistas – idag och i framtiden. Vi får våra stadsmiljöer att utvecklas och växa tillsammans med kunder, leverantörer, kommuner och andra samarbetspartners. Våra mötesplatser ska skapa förutsättningar för affärer och tillväxt och bidra till samhällets utveckling. Sickla i Nacka, Nod i Kista, Gränby Centrum i Uppsala och Mobilia i Malmö är exempel på hur vi skapar nya moderna mötesplatser för arbete, shopping, fritid, kultur och utbildning.
www.atriumljungberg.se

Daniel Kvant Suber, affärsutvecklare på Atrium Ljungberg