Holy Greens öppnar i Forumkvarteret

I november öppnar salladsbaren Holy Greens sin första restaurang i Uppsala. Idén till kedjan föddes ur en önskan om att erbjuda god och nyttig mat som tar lika stor hänsyn till vår hälsa som till naturen.

För tio år sen arbetade Holy Greens grundare David Egonson på en advokatbyrå vid Stureplan. Han saknade god, grön och hälsosam mat som han kunde få snabbt och som mättade länge. Det som fanns var antingen inplastad sallad från kyldisken eller god, men långsam sallad på restaurang. Idag har Holy Greens femton salladsbarer som erbjuder dagsfärska sallader lagade från grunden av svenska råvaror. Under våren har kedjan utvecklat ett beställningssystem som på ett effektivt sätt eliminerar köandet i salladsbaren.

– Vi har länge sökt lokal i centrala Uppsala och läget vid Forumtorget är finfint, säger David Egonson, grundare Holy Greens. Vi tror att Uppsalas unga och medvetna befolkning och vårt koncept är som hand i handske.

Forumkvarteret är ett urbant innerstadskvarter med shopping, restauranger, caféer, bostäder och kontor, mitt i storstadsflödet i centrala Uppsala. Fastighetsägaren Atrium Ljungberg har genomfört en omfattande upprustning och ombyggnad av hela kvarteret. Intilliggande Forumtorget bubblar av folkliv och uteserveringar och vann det internationellt prestigefyllda Architecture Master Prize 2019.

– Vi är väldigt glada över att kunna komplettera det befintliga matutbudet i Forumkvarteret, säger Charlotta Gustafson, Head of Leasing på Atrium Ljungberg. Jag gillar speciellt att Holy Greens är en aktör som både har stora tillväxtplaner och stort hållbarhetsfokus.

Grundare Holy Greens

Hyresavtalet med Holy Greens är ett så kallat grönt hyresavtal - en överenskommelse mellan hyresvärd och hyresgäst om gemensamma åtgärder för att behålla eller förbättra lokalens miljömässiga prestanda.

Nacka, 2020-09-21

Charlotta Gustafson, Head of Leasing, Atrium Ljungberg, 073-325 17 79 charlotta.gustafson@al.se
David Egonson, Grundare & Konceptansvarig Holy Greens, 073-076 65 45 david@holygreens.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar cirka 1,1 miljon kvadratmeter värderade till 45 miljarder kronor. I våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 36 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat som ATRLJ-B.ST på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se