Matateljéns restaurang återuppstår – i Slakthusområdet

Den omtyckta och välbesökta restaurangen i Gamla Enskede var under åtta års tid en egen destination på Stockholms matkarta. I våras stängde dock den lilla restaurangen för att omvandlades till en saluhall i miniatyr – Ateljéns Livs. Men redan i maj nästa år får Enskede-ikonen nytt liv, då Matateljén öppnar i ny skepnad i Hus 26 i Slakthusområdet.

Den nya restaurangen kommer ha flera likheter med sin föregångare. Precis som tidigare står den lekfulla hanteringen av råvaror i säsong i fokus. Restaurangen kommer att ha öppet såväl lunch som kväll med både fasta menyer och a la carte.

– Att få öppna vår nya restaurang i Slakthusområdet känns som att få komma hem igen, bara ett stenkast från där vi en gång började den här resan. I den här lokalen har vi tänkt mycket på hur vi kan behålla den öppna ateljékänslan som finns nu när lokalen är rå och oförädlad. Vi vill ta vara på den otroliga lokalen, rymden och ljuset. Vi kommer skapa en uppbruten, okonventionell känsla i både kök och möblering, säger Henrik Sauer, som tillsammans med Anna Klyvare är grundare av Matateljén.

Centralt i restaurangen kommer ett helt öppet kök att ligga, uppbyggt som flera separata öar, med plats för både kockar och gäster.

– Vi har försökt att helt komma bort ifrån det traditionella - plockat isär funktioner för att sen bygga upp igen. Köket kommer bli helt integrerat med resten av lokalen. En riktig ateljékänsla helt enkelt, avslutar Henrik Sauer.

Matateljén blir nu granne med de restauranger som har gjort Slakthusområdet till den matdestination det är i dag. Solen, Bar Montan, Stockholm Roast och Hosoi ligger alla i Hus 26 som är en del av de ursprungliga Slakthushallarna.

– I Slakthushallarna har vi velat samla eldsjälar som verkligen har en passion för att skapa något alldeles eget. I det sammanhanget är Matateljén helt rätt och vi är fanatiskt glada att hälsa dem välkomna. Alla restauranger i Hus 26 är noga handplockade till Slakthusområdet och Matateljén kommer att bidra med ytterligare en dimension till det varierade gastronomiska utbudet, säger Mattias Roussakoff, Leasing Manager Food & Beverage på Atrium Ljungberg.

Slakthusområdet är en stadsdel i transformation där mat, kultur och upplevelser är i fokus, sida vid sida med nya arbetsplatser och bostäder. Nyligen togs ett viktigt steg i platsens utveckling då det blev klart att Universal Music Group flyttar sina kontor till Stora Marknadshallen, en av områdets ursprungliga byggnader som just nu renoveras varsamt. I början av sommaren meddelades även att Menigo och Restaurangakademien får nytt kontor och utbildningslokaler i Gamla & Nya Magasinet som upprustas och byggs ut. Med fler arbetsplatser i området kommer Slakthusområdet bli en allt mer levande plats under dygnets alla timmar.

Nacka, 2024-10-03

Marianne Perslow, kommunikationschef, Atrium Ljungberg, 070-341 54 21, marianne.perslow@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar cirka 1 miljoner kvadratmeter fördelat på ett sjuttiotal fastigheter, värderade till 57 miljarder kronor. Våra handelsplatser har närmare 30 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 40 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat som ATRLJ-B.ST på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se