Ny leksaksaffär till Gränbystaden

I slutet av september öppnar Lekia i Gränbystaden galleria. Det är Enköpingsföretagaren Daniel Åhlund som öppnar sin femte Lekiabutik på åtta år.

För åtta år sedan körde Daniel Åhlund postbil när möjligheten att öppna leksaksbutik dök upp. Sedan dess har han flyttat till större lokal två gånger, öppnat två butiker i Västerås och tagit över butiken i Boländerna i Uppsala. Nu ser han potential att öppna i Gränbystaden galleria i lokalen där BR Leksaker tidigare låg.

– Det ska vara en upplevelse att besöka en leksaksaffär, det är vår främsta konkurrensfördel mot e-handeln, säger Daniel Åhlund, ägare till Lekia Uppsala. Vi har utvecklat en bra känsla för trender och läget i gallerian är perfekt.

Gränbystaden har på några år utvecklats från ett köpcentrum till en stadskärna med bostäder, kontorsarbetsplatser, underhållning, restauranger, service och vård. I området finns tre lekplatser och en 4H-gård som alla är populära platser för barnfamiljer.

– Det är väldigt roligt att Lekia väljer att öppna i Gränbystaden, säger Charlotta Gustafsson, Head of Leasing på Atrium Ljungberg. En bra leksaksaffär är en besöksanledning i sig och jag är övertygad om att Lekia kommer att göra det riktigt bra.

Hyresavtalet med Lekia är ett så kallat grönt hyresavtal - en överenskommelse mellan hyresvärd och hyresgäst om gemensamma åtgärder för att behålla eller förbättra lokalens miljömässiga prestanda.

Nacka, 2020-07-08

Charlotta Gustafson, Head of Leasing, Atrium Ljungberg, 073-325 17 79 charlotta.gustafson@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar cirka 1,1 miljon kvadratmeter värderade till 44 miljarder kronor. I våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 32 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat som ATRLJ-B.ST på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan.
Läs mer på

En bra leksaksaffär är en besöksanledning i sig.
Charlotta Gustafson, Head of leasing, Atrium Ljungberg