Symboliskt första spadtag för Atrium Ljungbergs projekt Life City i Hagastaden

Idag tog Atrium Ljungberg det symboliskt första spadtaget för projektet Life City i Hagastaden. På plats fanns bland andra representanter från Stockholms stad, Stockholm Science City och Karolinska Institutet.

– Vår ambition med Life City är att huset blir den självklara mötesplatsen för alla som är verksamma inom life science i Hagastaden. Life City är ett av Atrium Ljungbergs mest spännande projekt med sin unika placering ovanpå E4:an och med 200 000 passerande varje dag. Det känns väldigt roligt att kunna samla akademi, näringsliv och offentlig sektor nu när vi tar ett symboliskt första spadtag för projektet, säger Annica Ånäs, vd på Atrium Ljungberg.

Life City kommer att ha en unik placering ovanpå E4:ans tunnel under Hagastaden, med ett av Skandinaviens mest visuella lägen. Byggnaden ligger också precis intill några av Sveriges viktigaste aktörer inom life science; Karolinska Institutet, Karolinska Universitetssjukhuset, KTH och Stockholms universitet. Fastigheten kommer att ha en total uthyrbar area om cirka 27 000 kvadratmeter och beräknas stå klar för inflytt i december 2021. Största hyresgäst blir Academic Work, som erbjuder bemannings- och rekryteringstjänster samt skräddarsydda utbildningsprogram till företag inom bland annat life science. Entréplan blir en öppen mötesplats för alla verksamma i området.

– Det är spännande att se hur Hagastaden fortsätter att utvecklas. Med Life City tas ett viktigt steg mot förverkligandet av visionen om att Hagastaden ska bli världens främsta område för life science, säger Johan Castwall, förvaltningsdirektör på exploateringskontoret, Stockholms stad.

Som ett led i att skapa en attraktiv mötesplats initierades under våren 2019 ett projekt där flera konstnärer fick göra sin tolkning av Life City. Bland konstnärerna finns Kristina Matousch och i samband med spadtaget påbörjades också ett gemensamt skapande av hennes konstverk.

Jag ville låta olika människors händer mötas under själva spadtaget. Dessa möten kommer jag sedan att omarbeta till konstverk. Min önskan är att de som kommer att vistas i huset reflekterar över samspelet mellan form och innehåll, säger Kristina Matousch.

Om Hagastaden
Hagastaden är ett av Stockholms största stadsbyggnadsprojekt genom tiderna. Fram till år 2030 växer området fram och förbinder Stockholm med Solna. Det nya området kommer att bli en av världens främsta mötesplatser för life science. Atrium Ljungberg har funnits i Hagastaden i närmare 25 år och är en av de största fastighetsägarna i området.

Nacka, 2019-09-26

Annica Ånäs, vd, Atrium Ljungberg, 070 341 53 37
annica.anas@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar drygt 1,2 miljon kvadratmeter fördelat på ett sjuttiotal fastigheter, värderade till 47 miljarder kronor. Våra handelsplatser har 60 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 28 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se