Två starka finansaktörer till nya Slussen

Atrium Ljungberg har tecknat avtal med fintech-bolaget Froda och Handelsbanken om kontor i nyrenoverade Katarinahuset i Slussen. Inflyttning sker under 2023 i den ikoniska byggnaden med utsikt över Djurgården och Gamla stan.

Froda är ett av Sveriges snabbast växande fintech-bolag, som genom en digitaliserad process erbjuder finansiering till små och medelstora företag. Sedan företaget grundades 2015 har de hjälpt över 15 000 företag att växa. Hösten 2023 flyttar de in på 1400 kvadratmeter högst upp i Katarinahuset, där stora ateljéfönster och en konstfull eldstad behålls från 1930-talets originalbyggnad.

– Vi är i en stor tillväxtfas som innebär både fler medarbetare och kunder. Att ha ett attraktivt kontor är en viktig del i att både behålla personal och locka kompetens. Vi ser Katarinahuset som en perfekt plats för oss att fortsätta vår tillväxtresa på, säger Olle Lundin, vd på Froda.

Handelsbanken flyttar sitt kontor på Götgatan till drygt 500 kvadratmeter i Katarinahuset, under våren 2023. Verksamheten har vuxit och i de nya lokalerna kan de samla fler rådgivare och specialkompetens på samma plats, samtidigt som de fortsätter att utveckla och bredda sitt digitala kunderbjudande.

– Katarinahuset är ett perfekt läge för oss och våra kunder. Här får vi möjlighet att träffas i ljusa, trevliga lokaler för rådgivningar, plus att Nya Slussen kommer erbjuda både puls och lugna kajstråk som få andra platser kan, säger Anna Andersson, kontorschef Handelsbanken.

Slussen har varit en central plats sedan Stockholm grundades och nya Slussen utvecklas nu från trafiklösning till mötesplats, när bilar och bussar flyttar under mark och kajstråk, torg, handelsplats och en park växer fram. Mitt i Slussen ligger ikoniska Katarinahuset som nu byggs om och moderniseras. Här utvecklas moderna kontor med en betagande utsikt över Djurgården och Gamla stan.

– Att två så framstående företag flyttar till Katarinahuset är ett kvitto på nya Slussens attraktivitet, säger Camilla Waxin, Leasing Manager på Atrium Ljungberg. Intresset för Katarinahuset är väldigt stort och huset, som är färdigt för inflytt under 2023 fylls nu upp i snabb takt.

Hyresavtalen med Froda och Handelsbanken är så kallade gröna hyresavtal – en överenskommelse mellan hyresvärd och hyresgäst om gemensamma åtgärder för att behålla eller förbättra lokalens miljömässiga prestanda.

Katarinahuset har en total uthyrbar area om cirka 25 000 kvadratmeter med ett årligt hyresvärde om cirka 132 mkr exklusive tillägg. Efter genomförda uthyrningar uppgår fastighetens ekonomiska uthyrningsgrad till 43 procent. Huset beräknas stå färdigt i sin helhet under hösten 2023.

Nacka, 2022-10-05

Marianne Perslow, kommunikationschef, Atrium Ljungberg, 070-341 54 21, marianne.perslow@al.se

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter på tillväxtmarknader i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer för kontor och handel kompletterat med bostäder, kultur, service och utbildning. Den totala uthyrbara ytan omfattar cirka 1,1 miljoner kvadratmeter fördelat på ett sjuttiotal fastigheter, värderade till 60 miljarder kronor. Våra handelsplatser har närmare 60 miljoner besökare per år och i våra områden arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusental personer. Vår projektportfölj möjliggör investeringar i framtiden motsvarande cirka 39 miljarder kronor. Atrium Ljungberg är noterat som ATRLJ-B.ST på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan. Läs mer på www.al.se