Återanvändbara sensorchips för diagnostik och behandling av cancer

En ny publikation från professor Zhichao Peis grupp vid College of Chemistry & Pharmacy, Northwest A&F University, Kina. I artikeln har Attanas teknik använts för att utveckla en ytkemi som ökar användningen av Attanas sensorchip. Utvecklingen möjliggör fler analyser med Attanas unika information av biomolekylers dynamik vid interaktioner med celler.

Gruppen har använt Attana CellTM 200 instrument och Attanas standard sensorchip. De har modifierat ytkemi på chipen på ett sådant sätt att chipet kan fånga och släppa celler när användaren vill och på så sätt ökas möjligheten att snabbare få fram värdefull information för både läkemedelsutveckling och för diagnostik. Det innebär en ytterligare värdeökning av Attana instrument i laboratorier. Den fullständig publikationen finns här: A dynamic reversible phenylboronic acid sensor for real-time determination of protein–carbohydrate interactions on living cancer cells

Teodor Aastrup, VD
teodor.aastrup@attana.com