Genombrottsorder hos ny kund i USA

Som tidigare meddelats initierade Attana strax innan pandemiutbrott en aktivitet som syftade till att etablera tre välrenommerade referenskunder i USA. Sedan dess har de utvalda kunderna utfört ledande experiment med bl.a. T-celler för palliativ vård och vävnad från biopsier. En av dessa kunder samarbetar med ett närliggande forskningsinstitut och institutet som nu lagt en första mindre order för att utföra kinetisk interaktionsanalys av vävnad.

Kunden får tillgång till ett befintligt Attana instrument och påbörjar utbildning av användare redan i denna månad. Därefter fortsätter kunden sitt tänkta forskningsarbete under första halvåret 2024 vilket innebär att de köper chip och rådgivning av Attana. Målsättningen är att den nya kunden inom 12 månader inleder inköpsprocessen för ett eget instrument.

Attanas försäljningschef Thomas Ljungberg kommenterar:

”Det här är en mycket viktigt genombrottsorder för oss även om ordervärdet är lågt. Ordern bekräftar att vår teknik är den enda som kan utföra denna typ av kinetisk karakterisering mellan läkemedelsmolekyl och vävnad. Vi är mycket glada för att vår befintliga kunds resultat öppnat denna möjlighet hos en ny kund. Det är viktigt för vår tillväxt, främst på den amerikanska marknaden, men även globalt, då de samarbetar brett internationellt.”

I denna vetenskapliga artikel publicerad av 2019 kan du läsa mer om hur Attanas teknik tillämpas för att studera interaktionen mellan potentiella läkemedelskandidater och vävnad från biopsiprover. Dessa studier ger mycket värdefull information om en läkemedelsmolekyls effektivitet och även om tillståndet hos vävnaden.

Marcus Söderberg

VD Attana AB