Ny publikation – Attanas teknik använd för att förstå hur humana protein kan användas för att reparera hjärtceller efter hjärtinfarkt

En ny artikel har publicerats i International Journal of Molecular Science. I artikeln har närmare 1000 humana molekyler testats för att se om de kan bidra till att reparera hjärtceller efter en hjärtinfarkt. Av dessa visade 12 proteiner goda egenskaper. Attanas QCM teknik och kunskap har applicerats för att baserat på cellbaserad interaktionskarakterisering förstå och selektera ut de lämpligaste proteinerna och för att visa att dessa interagerar med olika receptorer.

De befintliga behandlingarna vid hjärtinfarkt kan idag tyvärr bara begränsa, men inte reparera skadorna som uppstått på hjärtat. I denna artikel beskrivs hur olika humana proteiner har undersökts för att se om dessa kan användas för behandlingar som kan reparerar eller återskapa hjärtceller efter en infarkt.

Tillväxtfaktorer och proteiner kan potentiellt reparera och stimulerar nybildning av hjärtceller efter en infarkt. I artikeln beskrivs hur 923 humana molekyler utvärderats med avseende på hur de kan stimulerar tillväxt hos humana hjärtceller. Av dessa visade sig 12 proteiner vara särskilt intressanta. I synnerhet de två proteiner, FGF9 och FGF16 visade på goda egenskaper och utvärderades vidare. Båda tillhör samma familj av proteiner och förväntas därmed interagera med liknande receptorer. Med hjälp av Attanas cellbaserade teknik kunde interaktionerna studeras i detalj och bl.a. visade sig att de interagerade med olika och oberoende receptorer.  Sammantaget indikerar dessa resultat att FGF16 är lämplig molekyl för att reparera hjärtceller.

Attanas cellbaserade QCM-teknik användes för att bestämma interaktionskarakteristik, så som affinitet och kinetiska hastighetskonstanter. Dessutom visade Attana experiment att de olika proteinerna interagerade med olika och oberoende receptor. Avslutningsvis kunde även antalet receptorer per cell uppskattas med Attanas teknik.