Ny publikation – Attanas teknik användes för att utveckla en antikropp för matchning av donator och patient vid transplantationer

I en ny artikel publicerad i Nature Communications av Prof. MacArys forskargrupp vid National University of Singapore visar de hur de utvecklade och karakteriserade en antikropp som interagerar med en receptor som sitter på ytan av celler och är involverad i regleringen av immunsystemet. Ambitionen är att kunna eliminera ett oönskat immunsvar vid transplantationer.

Vid t.ex. blodtransfusion, organtransplantation och graviditet är det vanligt att kroppens immunsystem reagerar på ett oönskat sätt. Prof. MacArys grupp beskriver i artikeln hur de har utvecklat en ny s.k. alloantikropp. Dessa alloantikroppar är antikroppar i en individ som reagerar mot antigen som är producerade av medlemmar inom samma art. Alloantikroppssvar mot vissa receptorer som är involverade i regleringen av immunsystemet, så kallade HLA molekyler, kan sättas igång vid t.ex. blodtransfusion, transplantation och graviditet. Om en alloantikropp exempelvis interagerar med en HLA molekyl på transplanterad vävnad så kan det resultera i aktivering av immunsystemet så att den nya vävnaden attackeras. I den här artikeln så tog de med hjälp av fagdisplay fram en rekombinant monoklonal antikropp mot en vanlig asiatisk HLA allel, A*11:01. Därefter så gjorde gjorde de en grundlig biokemisk/biofysikalisk och funktionell karakterisering av antikroppen. Affinitet har föreslagits vara en viktig faktor som påverkar hur patogena (sjukdomsframkallande) alloantikroppar är. Därför använde man Attanas teknik för att bestämma affiniteten och analysera antikroppens kinetiska interaktionsprofil.