Attendo Skandinaviens kvalitetsbokslut för 2015 visar förbättrade kvalitetsresultat

Attendos verksamheter i Sverige, Norge och Danmark fortsätter att förbättra sina resultat i den interna kvalitetstermometern och når nu de högsta resultaten hittills. Det framgår av kvalitetsboksluten för Attendo Skandinavien Äldreomsorg och Attendo Skandinavien Omsorg för 2015.

I kvalitetsboksluten sammanfattas de viktigaste resultaten av Attendos kvalitetsarbete, men också fördjupningar kring olika åtgärder som vidtagits under året för att höja kvaliteten. Det är femte året i rad som Attendo publicerar en sammanställning av kvalitetsarbetet från olika delar av verksamheten.

Under 2015 noterade samtliga verksamhetsområden inom Attendo Skandinavien sina högsta resultat hittills i den interna kvalitetstermometern, med resultat på i genomsnitt mellan 84-90% (2014: 80-84%). Kvalitetstermometern mäter och viktar månadsvis de viktigaste kvalitetsparametrarna i varje verksamhet, såsom brukarnöjdhet, avvikelserapportering, interna kontroller och rutinefterlevnad. Termometern skapar därmed en bild av det lokala kvalitetsarbetet på varje enhet och hur det svarar upp mot beställares, brukares och närståendes förväntningar.

- Attendo strävar efter att vara kvalitetsledande i branschen. Vägen dit är kontinuerlig förbättring och ett systematiskt kvalitetsarbete. Det är glädjande att vi under 2015 noterat fortsatta förbättringar i kvalitetstermometern, vilket också avspeglar sig i såväl externa mätningar som i efterfrågan på våra tjänster, säger Henrik Borelius, VD och koncernchef för Attendo.

Av externa mätningarna framgår exempelvis att 95% är nöjda med personalens bemötande i Attendos särskilda boenden och hemtjänst, och att 88% uppger sig vara trygga eller mycket trygga på Attendos LSS-boenden för personer med funktionsnedsättningar.

- Nöjda brukare är ett gott betyg på våra verksamheter. Det visar att våra utbildningar inom Attendo Academy och vårt arbetssätt att sätta individens behov i centrum i varje insats är bra för de som valt Attendo, säger Henrik Borelius.

Bland de åtgärder som vidtagits under 2015 noteras exempelvis en ny form av dialogmöten inom Attendos omsorgsverksamheter, där brukare, närstående, politiker och tjänstemän träffas för att gemensamt komma överens om hur kvaliteten kan utvecklas.  Inom hemtjänsten har Mobil Omsorg införts på flera platser för att underlätta överlämningar mellan medarbetare och därmed förbättra kontinuiteten för omsorgstagarna.

Mer information om Attendo Skandinaviens kvalitetsbokslut finns på http://www.attendo.se

Attendo AB
(publ)

E-post:
stefan.svanstrom@attendo.com

Charlotte Näsström Morén, Informations- och presschef Attendo Skandinavien
E-post: charlotte.nasstrom.moren@attendo.se

__________________________________________________

Attendo är den ledande privata leverantören av offentligt finansierade omsorgs- och vårdtjänster i Norden. Företaget grundades 1985 och var först i Sverige med att driva äldreomsorg på entreprenad. Utöver äldreomsorg erbjuder Attendo omsorg för personer med funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg samt i Finland hälso-, sjuk- och tandvård. Attendo har 19 000 medarbetare och är lokalt förankrat med 510 verksamheter i mer än 200 kommuner i Sverige, Finland, Norge och Danmark. www.attendo.com