Fortsatt DTM-ledning för Ekström efter Moskva

Efter kollision och avåkning i lördagens race behövde Mattias Ekström ta så många poäng som möjligt under söndagens race. En tredjeplats innebar 15 poäng och att svensken återtog ledningen i DTM. Att kunna ta hem en buckla till teamet och mekanikerna som jobbat hela natten med bilen känns fantastiskt, säger Mattias Ekström.

Med startfältets tyngsta bil, med så mycket som 32,5 kilo mer än de lättaste i startfältet visste Mattias Ekström på förhand att det skulle bli en tuff helg. I kvalet till lördagens race lyckades svensken ändå kvala sexa.

Redan i starten på den 3 931 meter långa Moscow Raceway tog Ekström en placering. Efter en säkerhetsbilsperiod tryckte Ekström sedan på hårt för att ta sig förbi BMW-föraren Timo Glock i en kamp om fjärdeplatsen. Ekströms attack på varv elva innebar dock en kollision och bägge bilarna sladdade av i sandfållan och stannade i däckbarriären. Längst fram tog Ekströms konkurrent, Mercedesföraren Pascal Wehrlein segern vilket innebar att Ekström tappade sin ledning i mästerskapet.

Ekströms mekaniker fick jobba hårt under natten för att få svenskens Audi RS5 DTM i racedugligt skick igen till söndagens kval. Ett jobb de lyckades mer än väl med. Ekström kvalade smått sensationellt in som andra snabbast bakom märkeskollegan Mike Rockenfeller. Lyckan blev dock kortvarig då tävlingsledningen tilldömde svensken en bestraffning på tre platsers nedflyttning på grund av kraschen med Glock under lördagen.

Söndagens långa raceformat med obligatoriska däckbyte visade sig bli en spännande historia. I starten och under de första varven höll svensken sin femteplats men kunde efter ett relativt sent depåstopp klättra till fjärde plats. Sedan fortsatte han att uppvakta tredjeplacerade BMW-föraren Maxime Martin och lyckades på varv 35 ta sig förbi och hålla bronsplatsen ända in i mål bakom vinnande märkeskollegan Mike Rockenfeller och Bruno Spengler.

–       Det var en hård krasch igår och alla jobbade stenhårt utan sömn för att få till bilen till dagens kval och race. En otrolig insats av dem, säger Mattias Ekström.

Tre racehelger återstår på DTM-säsongen med svensken i ledning inför tävlingarna på Oschersleben 11-13 september.

-         Kampen fortsätter, jag kommer även då ha den tyngsta bilen och det kommer att bli riktigt utmanande men jag ska jobba hårt för att ta alla poäng jag kan, säger Mattias Ekström.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 741 100 nya bilar 2014. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har ca 80 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 55 800 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2015 och 2019 planerar Audi att investera ca 24 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.