Augeo Group AB publicerar godkänt åternoteringsmemorandum

Report this content

Augeo Group AB, ”Bolaget” eller ”Augeo” meddelar idag att Spotlight Stock Market (”Spotlight”) idag godkände det åternoteringsmemorandum som Bolaget ålagts att upprätta i samband med det beslutade förvärvet av Vaxxa AB. Godkännande innebär att Spotlight nu också bekräftat att Augeo anses uppfylla samtliga aktuella noteringskrav.

Åternoteringsmemorandumet som upprättas återfinns på Bolagets hemsida, bifogat i detta pressmeddelande, samt tillgängligt på www.spotlightstockmarket.com.

Ur Alexander Dypbukts VD-ord från åternoteringsmemorandumet:

Bolaget tar genom den nya inriktningen ett steg in i en bransch som kraftigt växer. Den cirkulära ekonomin har och är ett uppåtgående levnadssätt, snarare än en kortvarig trend. Senaste decenniet har privata konsumenter och bolag ökat sin medvetenhet runt deras köpbeteenden, samt deras generella påverkan på miljön. Genom Vaxxa kan både privatpersoner och företag sälja överflödiga produkter och material till en nationell köpkrets. På det sätter bidrar Vaxxa till den cirkulära ekonomin och ligger rätt i tiden när det kommer till trenden hur köpare och säljare möts.

Bredden i Vaxxas digitala auktionsplattform är i stort sett oändlig. Behovet av att kapitalisera på överblivna produkter och varor är stort, både bland privatpersoner och företag. Ett exempel är företag som säljer kapitalvaror med ett brett sortiment i ständig utväxling, där nya varor ofta anländer innan bolaget sålt existerande produkter. Ett överskott leder till att lagerplats tas upp, vilket binder kapital och att varorna många gånger kasseras. Detta behov finns i många befintliga branscher och ett exempel är de byggvaruhus som redan startat sitt arbete genom Vaxxas plattform.

Ökade intäktsmöjligheter
Vaxxa har en unik fördel gentemot dess direkta konkurrenter, inte bara genom att vara det enda publika bolaget inom denna nisch. De har också byggt plattformen på ett unikt sätt som möjliggör för dem att både erbjuda auktioner mot B2B och B2C, vilket konkurrenter idag inte har samma möjlighet till.

Bolaget ser även ökade intäktsmöjligheter i själva plattformen. Intressenter har redan visat intresse för att licensiera plattformen till externa bolag. Genom en white-label lösning kan bolag utan att vara beroende av geografi eller sektor kunna licensiera Vaxxas plattform och därefter marknadsför den som sin egen. Det ger Vaxxa ytterligare intäkts ben, genom större engångs-förskottskostnad summor, kontinuerliga månadsbetalningar och/eller royalty baserat på försäljningsvolym.

Slutord
Bolaget har genomfört en stor verksamhetsförändring och inriktning för att stå rustade för 2022 och dagens digitala landskap. Genom förvärven finns samtliga delar på plats för att få en fortsatt lönsam tillväxt. Den tidigare kostnadsmassan som tyngt resultat och kassaflöde är avhängda, och bolaget ser extremt positivt på utvecklingen och den nya verksamheten.

Alexander Dypbukt, T.f. VD
alexander@augeogroup.se