Autoliv växer inom aktiv säkerhet Tecknar licens- och samarbetsavtal med Hella

(Stockholm, 2011-04-19) --- För att stärka sin position på den snabbt växande marknaden för kamerabaserade aktiva säkerhetssystem, har världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIV) förvärvat teknikrättigheter från den tyska koncernen Hella, som är en ledande tillverkare av bilbelysningar och bilelektronik. Båda parterna har även ingått ett samarbetsavtal för att vidareutveckla kamerabaserade säkerhetssystem.

Autoliv förvärvar en licens från Hellas dotterbolag Hella Aglaia Mobile Vision GmbH. Licensen gäller mjukvaruprogram för bildanalys och används i moderna bilar för tre applikationer:

• Vägskyltsassistans: bildanalysprogrammet läser av vägskyltarna och hjälper föraren
    att hålla rätt hastighet och att följa andra trafikregler.
  • Körfältsassistans: ”ser” filmarkeringarna på vägen och varnar för oavsiktliga filbyten.
  • Helljusassistans: reagerar på ljuset från andra bilar för att automatiskt blända av vid möten på natten.

Autoliv och Hella kommer också att börja samarbeta för att förbättra och lägga till ännu fler funktioner i de nuvarande kamerabaserade systemen. Nya funktioner som kan komma är kollisionsvarning och fotgängardetektering, vilka båda kan kopplas till automatisk inbromsning av bilen.

Hella kommer att fortsätta att vara ansvarig för leveranserna till de nuvarande kunderna, medan  Autoliv blir leverantör till nya order från bilindustrin.

"Detta strategiska förvärv är ännu ett exempel på våra satsningar inom aktiv bilsäkerhet” säger Autolivs VD och koncernchef Jan Carlson. “Två av de mest erfarna teamen inom bildbehandling börjar nu samarbeta för att ta fram nästa generations kamerabaserade säkerhets- och assistanssystem för bilar” fortsätter Jan Carlson.

”Vi är entusiastiska över möjligheten att integrera Hellas teknik i vårt system och över möjligheten att korta ner våra utvecklingstider. Vi får mer resurser för att möta marknadens snabbt växande behov” framhåller Steve Rodé ansvarig för aktiv- och passivsäkerhetselektronik inom Autoliv.

Redan nästa år beräknas Hellas teknologi vara integrerad i Autolivs bilkamerasystem.

Förfrågningar:
Jan Carlson, President & CEO, Autoliv Inc.                             Tel. 08-587 20 600

Autoliv, Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med mer än 43.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2010 med 40% till knappt 7,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE: ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV sdb). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com (http://www.autoliv.com/).

Om Hella KGaA Hueck Co.

Hella, som är ett familjeägt företag, har utvecklat och producerat produkter till framtidens bilar i mer än hundra år. Det började 1899 i en liten mekanisk verkstad i tyska Lippstadt och redan då var fordonsbelysning specialiteten. Hella har satsat stora resurser på forskning och utveckling genom åren och har idag en mycket stor produktbredd inom kärnområdena belysning, elektriska och elektroniska komponenter samt reserv- och servicedelar till klimatsystem. Hella har 23 000 anställda i 30 länder, omsätter över 3,2 miljarder Euro och är en av de 50 största leverantörerna i världen av bildelar och biltillbehör.

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk lag

Med undantag för de uppgifter i detta pressmeddelande som avser förfluten tid, är uppgifterna av framåtblickande natur och därför behäftade med risker och osäkerheter när det gäller bl a (men inte begränsat till) ekonomiska, konkurrensmässiga, legala, tekniska och övriga omvärldsfaktorer som kan påverka marknader, produkter, tjänster, priser samt koncernens verksamhet i övrigt. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter till följd av ny information eller framtida händelser.