2015: Rekordintresse för aktier. Fall i folkaktier.

Privathandeln i aktier har varit glödhet under 2015. Vi har sett rekord i antal aktieaffärer, handel i småbolag och antalet börsnoteringar. Även antalet aktieägare ökar igen efter över tio år på fallrepet. Det är bara folkaktierna som har varit en rejäl besvikelse.

”Mindre och mellanstora bolag lyfte börsen under 2015. Folkaktierna inom bank, telekom och verkstad hade det däremot motigt och tappade i snitt hela åtta procent”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Framgången för många småbolag har varit nyckeln till fler aktieköpare, fler affärer och heta börsnoteringar under 2015. Det är kombinationen av låga räntor och en stark inhemsk konjunktur som har satt fart på kurserna i många småbolag.

”Även nyintroduktionerna har varit en fest för aktieägarna. Hela åtta av tio nya storbolag har slagit börssnittet. Det är dubbelt så många som bland de nya småbolagen där endast fyra av tio har slagit börssnittet. Lärdomen är enkel: välj i första hand nya storbolag”, säger Hemberg.

Intresset för aktier märks också i ett nytt rekord för handeln i småbolag. I november gjorde spararna 21 000 affärer per dag på Stockholmsbörsens mindre lista First North. Det är en ökning med 86 procent jämfört med tidigare rekord från januari 2014. Men det är inte bara småbolagen som lockar. I november slogs även rekord i privat aktiehandel med 129 600 affärer per dag.

Årets mest handlade aktie är utan tvekan biometribolaget Fingerprint Cards.

”Bolaget har överraskat analytikerkåren som missade hela omsvängningen när bolaget gick från att vara ifrågasatt och utskällt till miljonvinster. Frågan är om bolaget nu kan leva upp till de högt uppskruvade förväntningarna. Det senaste kvartalet har aktieägarna blivit fler samtidigt som äldre ägare har sålt en sjättedel av sina aktier”, säger Hemberg.

Under årets sista månad är det två nya börsbolag som ligger på säljtoppen; Attendo och Dometic.

”Attendo hade en makalös börsnotering. På bara en vecka hade aktien stigit över 40 procent från teckningskursen. Spararna är konsekventa och gör nu stora vinsthemtagningar”, säger Hemberg.

Spararna fortsätter dock att köpa aktier i december. De väljer i första hand bolag som uppfattas som mer stabila. På topppen av köplistan hittar vi återigen H&M och TeliaSonera.

”Spararna köper nu mer igenkända bolag och hoppas på att kunna bottenfiska efter ett år med svaga folkaktier. Spararna lockas också av talet om utdelningar och expansionsplaner. Men alla folkaktier lockar inte. Banker väntas få tuffare och dyrare regler emot sig under nästa år”, säger Hemberg.

Köper (dec) Säljer (dec)
H&M Attendo
Volvo Dometic
TeliaSonera Securitas
Electrolux Ica-gruppen
Betsson Stora Enso
Investor Meda
Sensys Gatso Elekta
Tobii Mycronic
Sandvik G5 Entertainment
Nordea Gränges

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring Förändring December** November December
en månad ett år 2015 2015 2014
Avanza -1% 113% 83 200 83 700 39 100
Nordnet -8% 70% 40 200 43 800 23 600
Skandiabanken 3% 30% 3 000 2 900 2 300
Övriga banker - - - - -
Privatspararna, totalt -3% 94% 126 400 130 400 65 000

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

** Preliminära siffror.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47