April: Fondspararna blickar österut

Avanzas sparare gör 2,9 fondbyten per fondkund i april. Det är 16 procent fler än under samma månad i fjol, visar statistik från 492 900 fondkunder hos Avanza.

”Starka rapporter och positiva konjunktursignaler från Kina har gett världens börser nytt bränsle och Stockholmsbörsen har nu hämtat igen hela höstens ras. Spararna är positiva och gör de största fondköpen sedan augusti förra året”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Nya på köplistan är tillväxtmarknadsfonder som tar sig direkt upp på köptoppen. Här utmärker sig framför allt den nyligen lanserade fonden Avanza Emerging Markets.

Mest köpta Mest sålda
Tillväxtmarknadsfonder Hedgefonder
Globalfonder Läkemedelsfonder
Teknikfonder Europafonder
Företagsobligationsfonder Råvarufonder
Sverigefonder Brasilienfonder
Källa: Avanza

”Sedan november ifjol har vi sett en kraftig återhämtning i Asien i allmänhet och i Kina i synnerhet. Regionen har länge varit överviktad hos stora institutionella investerare och nu har även privatspararna fått upp ögonen för regionen. Köpen i tillväxtmarknadsfonder är 7 gånger så stora som tidigare månader i år”, säger Kull.

Teknikfonder är en annan fondtyp som utmärker sig på köplistan.

”Tech-sektorn tog mycket stryk under höstens börsfrossa, men har nu studsat upp ordentligt och är årets börsvinnare. I USA är teknikbolagen upp nära 30 procent sedan nyår. En teknikfond är ett bra komplement i många svenskars sparande, då de snabbväxande teknikbolagens närvaro på Stockholmsbörsen är skral”, säger Kull.

Månadens säljlista domineras av hedge- och läkemedelsfonder.

”I takt med att riskaptiten ökat har kapital rörts sig från den mer defensiva hälsovårdssektorn till mer cykliska bolag, vilket självklart har påverkat aktiekurserna. Det svänger dock snabbt på aktiemarknaden och när pendeln vänder kan det vara skönt att ha en mer defensiv fond som stötdämpare i portföljen”, säger Kull.

Fondhandel

Förändring
månad %

Förändring år %
Fondkunder 492 900 482 200 2 417 200 18
Fondaffärer, st. 1 405 600 1 387 700 1 1 028 800 37
Fondaffärer per kund och mån, st 2,9 2,9 0 2,5 16
Fondaffärer per dag, st 46 900 46 300 1 34 300 37

Johanna Kull, sparekonom Avanza, 070-452 48 34
Mejl: johanna.kull@avanza.se
Twitter: @KullJohanna

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 900 000 kunder med mer än 300 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 4,2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste nio åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir

Starka rapporter och positiva konjunktursignaler från Kina har gett världens börser nytt bränsle och Stockholmsbörsen har nu hämtat igen hela höstens ras. Spararna är positiva och gör de största fondköpen sedan augusti förra året.
Johanna Kull, sparekonom Avanza
Sedan november ifjol har vi sett en kraftig återhämtning i Asien i allmänhet och i Kina i synnerhet. Regionen har länge varit överviktad hos stora institutionella investerare och nu har även privatspararna fått upp ögonen för regionen. Köpen i tillväxtmarknadsfonder är 7 gånger så stora som tidigare månader i år.
Johanna Kull, sparekonom Avanza