April: Månadsstatistik

Antalet kunder hos Avanza har under 2016 ökat med 31 700* och uppgick i april till 499 400*. Nettoinflödet under april var 3 130* MSEK, vilket ger ett totalt nettoinflöde under 2016 på 8 090* MSEK. Som informerades om i delårsrapporten för första kvartalet har samarbetet med Remium fördjupats, vilket väntas leda till ett inflöde på 2 500 MSEK. Under april har 1 200 MSEK av dessa flyttats till Avanza. Resterande kapital bedöms flyttas in under maj och juni.

Månadsstatistik – april
Förändring en månad Förändring ett år April
Antal affärer** per dag, st 15 % 22 % 72 800 63 500 59 800
Förändring en månad Förändring ett år April
Sparkapital, MSEK 3 % 14 % 195 500 188 900 172 100
Utlåning, MSEK –1 % 15 % 6 640 6 690 5 790
varav Bolån, MSEK 1 % 26 % 2 910 2 890 2 310
Inlåning, MSEK 0 % 17 % 32 400 32 500 27 600
Kunder, st 1 % 22 % 499 400 493 800 410 500
Konton, st 1 % 23 % 914 400 903 500 741 700
Nettoinflöde, MSEK 223 % 61 % 3 130 970 1 950

*  Preliminära siffror.
** Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Sofia Svavar, Chef Investerarrelationer, 08-409 420 17, sofia.svavar@avanza.se

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas affärsidé är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 490 000 kunder med över 190 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 2,9 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen inklusive First North bland svenska banker. Avanza har de senaste sex åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir