April: Spararna väljer räntefonder

Fondspararna gör 1,7 fondbyten per konto i april. Det visar statistik från 620 000 fondkonton hos Avanza.

”Hot om handelskrig och frågetecken kring var börsen är på väg får fondspararna att tveka. De drar ned på risken och köper räntefonder, framför allt företagsobligationsfonder. Fonder som nu toppat köplistan tre månader i rad”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Månadens klart mest köpta fonder är företagsobligationsfonder. De får nu även sällskap på topplistan av nykomlingen långräntefonder.

Mest köpta Mest sålda
Företagsobligationsfonder Sverigefonder
Blandfonder Småbolagsfonder
Globalfonder Europafonder
Obligationsfonder Östeuropafonder
Teknikfonder Rysslandsfonder
Källa: 620 000 fondkonton hos Avanza.

”Alternativen till börsen är få och i jakten på ränta tar sig långräntefonderna in på köptoppen igen efter ett år i kylan. Det är ett något våghalsigt val. För även om Riksbanken skjuter sin räntehöjning på framtiden är de internationella marknadsräntorna på väg uppåt, vilket pressar denna typ av räntefonder”, säger Kull.

Förutom globalfonder sticker de smalare teknikfonderna ut på köplistan.

”Trots Facebook-skandalen och kraven på ökade regleringar som följde den, väljer spararna att fylla på i teknikfonder. Att teknikbolagen lockar är en trend som vi även ser bland globala professionella investerare. Här är fonder ett bra alternativ då det som privatperson kan vara svårt att analysera denna typ av tillväxtbolag” säger Kull.

Förutom Sverigefonder utmärker sig Östeuropa- och Rysslandsfonder på säljlistan.

”Rysslandsfonder tillhör månadens förlorare efter att ryska börsen föll brant till följd av de utökade amerikanska sanktionerna. Det högre oljepriset har visserligen fått de råvarutunga fonderna att återhämta sig något, men den geopolitiska risken i form av spänningarna mellan USA och Ryssland är fortfarande i högsta grad närvarande”, säger Kull.

Fondhandel privatpersoner

April 2018  Mars

Förändring
månad %

Förändring år %
Fondaffärer per konto och mån, st 1,7 1,8 -6 1,9 -11
Fondaffärer, st. 1 028 800 1 104 500 -7 943 000 9
Fondaffärer per dag, st. 34 300 38 100 -10 31 400 9
Omsättning i fondsparandet, MSEK 7 200 8 800 -18 7 900 -9
Omsättning i fondsparandet, %* 9 11 -18 12 -25

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder. Källa: Avanza

Johanna Kull, sparekonom Avanza, telefon 070-452 48 34, avanza.se

Hot om handelskrig och frågetecken kring var börsen är på väg får fondspararna att tveka. De drar ned på risken och köper räntefonder, framför allt företagsobligationsfonder. Fonder som nu toppat köplistan tre månader i rad.
Johanna Kull, sparekonom Avanza