Augusti: Köpsug i fastighetsfonder

Antalet fondbyten bland spararna minskar med 12 procent i augusti jämfört med rekordhandeln i juli. De gör nu 1,5 fondbyten per konto och månad visar statistik från 410 000 fondkonton hos Avanza.

”Spararna drar ned något på tempot, men fortsätter att köpa aktiefonder efter en stark sommarbörs. Mest köper de senaste månadernas vinnarfonder, men även stabilare fonder som breda globalfonder lockar”, säger Johanna Kull, sparanalytiker Avanza.

På köplistan i augusti återfinns framför allt Sverigefonder. Såväl bredare indexfonder som mer nischade småbolags- och fastighetsfonder.

Mest köpta Mest sålda
Företagsobligationsfonder Hedgefonder
Fastighetsfonder -
Småbolagsfonder -
Sverigefonder -
Globalfonder -
Källa: 410 000 fondkonton vid Avanza.

”Pressade räntor och bostadsbrist gör fastighetsfonderna till årets vinnare. Det får spararna att göra de största köpen på över ett år. Fonderna är smala, men för  den aktiva spararen kan de vara bra kryddfonder eftersom du inte får så mycket fastigheter i en vanlig indexfond”, säger Kull.

De låga räntorna får också spararna att vända sig till företagsobligationsfonder och var fjärde fondkrona går dit i augusti.

”Företagsobligationsfonder har lockat hela året, men fonderna kan variera snabbt i värde och är inget alternativ till sparkontot i det korta perspektivet. På längre sikt är breda aktiefonder ett bättre val”, säger Kull.

Hedgefonder är för andra månaden i rad den enda fondkategorin som spararna väljer att sälja ut.

”Hedgefonder har sålts av under ett års tid. Det är inte alls förvånande. Fonderna är  dyra och flertalet sparare vet inte varför de sparar där. Dessutom har de inte alls lyckats agera den stötdämpare de är tänkta att vara. Snittfonden har gett minusavkastning senaste året, trots en börs på plus”, säger Kull.

Fondhandel privatpersoner (augusti)
Förändring en månad Förändring ett år aug-16 jul-16     aug-15
Fondaffärer per fondkonto och mån, st -12% -6% 1,5 1,7 1,6
Fondaffärer, st -7% 11% 613 000 660 000 553 000
Fondaffärer per dag, st -9% 12% 20 000 22 000 17 800
Omsättning i fondsparandet, MSEK -11% -19% 5 400 6 100 6 700
Omsättning i fondsparandet, %* -8% -27% 11% 12% 15%

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder. Källa: Avanza

Johanna Kull, sparanalytiker Avanza, telefon 070-452 48 34
avanza.se

Spararna drar ned något på tempot, men fortsätter att köpa aktiefonder efter en stark sommarbörs. Mest köper de senaste månadernas vinnarfonder, men även stabilare fonder som breda globalfonder lockar.
Johanna Kull, sparanalytiker Avanza