Augusti: Fyndjakt i stabila storbolag

Privatspararna gjorde i snitt 118 400 affärer per dag i augusti. Det är en ökning med 19 procent jämfört med samma månad i fjol.

”Spararna är positiva och verkar tro på en stark börshöst. Samtidigt garderar de sig genom att ta hem vinster från konjunkturkänsliga verkstadsbolag och bottenfiska i välkända folkaktier”, säger Johanna Kull, sparanalytiker Avanza.

En ovanligt stark augustibörs får spararna att köpa för de största summorna hittills i år.

Överst på topplistan hittar vi den danska insulintillverkaren Novo Nordisk som föll 15 procent efter en nedskriven tillväxtprognos.

”Novo Nordisks kursras skrämde inte spararna som istället såg sin chans att bottenfiska. Mer än en tredjedel av månadens köp går dit. Spararna kan mycket väl ha rätt, branschen växer stadigt och är oberoende av konjunkturen. Här har nybörjaren en bra startaktie”, säger Kull.

Köper  Säljer
Novo Nordisk Fingerprint cards
H&M Sandvik
Telia SKF
Autoliv Haldex
Ericsson Betsson
Volvo Swedbank
Resurs ABB
Sobi Storytel
Nobina Starbreeze
Balder SEB

Bland de svenska aktierna går köpen framför allt till välkända folkaktier med hög direktavkastning.

”Utdelningsbolag blommar bäst på vintern brukar det heta, men att köpa utdelningsaktier redan nu är ofta en bra strategi. Det brukar vara ungefär ett halvår innan utdelningen som aktierna blir extra intressanta”, säger Kull.

Bland de mest sålda bolagen märks verkstadsbolag och banker.

”Spararna tar hem vinster i verkstadsaktier som haft ett starkt år. Samtidigt tycks de ha tröttnat på att vänta in bankernas vändning och säljer även dem. Kommer bankvändningen går dock inte spararna lottlösa, snittspararen har redan mycket bank och även verkstad via sina Sverigefonder”, säger Kull.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st  Förändring  Förändring  Aug**  Jul  Aug
en månad  ett år  2016  2016  2015
Avanza  5%  25%  79 900  76 400  64 100
Nordnet  8%  11%  36 200  33 500  32 700
Skandiabanken  5%  -15%  2 300  2 200  2 700
Privatspararna, totalt  6%  19%  118 400  112 100  99 500

*  Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.
** Preliminära siffror.

Johanna Kull, sparanalytiker Avanza, telefon 070-452 48 34
avanza.se

Spararna är positiva och verkar tro på en stark börshöst. Samtidigt garderar de sig genom att ta hem vinster från konjunkturkänsliga verkstadsbolag och bottenfiska i välkända folkaktier.
Johanna Kull, sparanalytiker Avanza