Avanza lanserar världens billigaste globalfond

Avanza utmanar den svenska fondmarknaden med Avanza Global, världens billigaste globalfond. Förvaltningsavgiften på låga 0,05 procent gör det både billigare och enklare för Sveriges sparare att engagera sig i sitt fondsparande.

”Avanza Global är en så kallad matarfond som investerar i en global indexfond. Vi har efter omfattande undersökningar tillsammans med Morningstar* inte kunnat hitta någon billigare motsvarig­het på marknaden. Det känns fantastiskt roligt”, säger Åsa Mindus Söderlund, VD Avanza Fonder.

Förvaltningsavgiften för Avanza Global är 0,05 procent och den totala årliga kostnaden för kunder är cirka 0,1 procent, inklusive årlig avgift och transaktionskostnader. Detta gör Avanza Global till världens just nu billigaste globalfond för privatpersoner.

Avanza Global är en fortsättning av och del i Avanzas strategi att bredda erbjudandet till nya kunder som inte alltid vill vara så aktiva i sitt sparande. Nu blir det både billigare och enklare att ta steget in på fondmarknaden.

”Avanza Global är en bred och bra bas i ett långsiktigt sparande, där den låga avgiften kommer att ha en betydande positiv inverkan på utvecklingen av spararnas kapital. Mer till dig, mindre till banken helt enkelt”, säger Rikard Josefson, VD Avanza.

*Information om hur Avanza gjort undersökningen kring fonden finns på www.avanza.se

”Avanza Global är en matarfond som placerar minst 85% av sina medel i ett mottagarfondföretag. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. För information, faktablad och informationsbroschyr se avanza.se/global.”

För ytterligare information vänligen kontakta:
Rikard Josefson, VD, 070-206 69 55
rikard.josefson@avanza.se

Åsa Mindus Söderlund, VD Avanza Fonder, 070-601 88 29
asa.mindussoderlund@avanza.com

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har drygt 750 000 kunder med över 300 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3,7 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste åtta åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir

Avanza Global är en så kallad matarfond som investerar i en global indexfond. Vi har efter omfattande undersökningar tillsammans med Morningstar inte kunnat hitta någon billigare motsvarighet på marknaden. Det känns fantastiskt roligt.
Åsa Mindus Söderlund, VD Avanza Fonder
Avanza Global är en bred och bra bas i ett långsiktigt sparande, där den låga avgiften kommer att ha en betydande positiv inverkan på utvecklingen av spararnas kapital. Mer till dig, mindre till banken helt enkelt.
Rikard Josefson, VD Avanza