Avanza utses till Årets Bank

Privata Affärer har utsett Avanza till Årets Bank 2018. Samtidigt får den nya globalfonden Avanza Global utmärkelsen Årets Sparnyhet.

Tidningen Privata Affärer gör varje år en kartläggning av de svenska bankerna och utser årets bank. En jury fattar beslut kring utmärkelsen, där man bland annat väger in resultatet från en omröstning gjord bland Privata Affärers läsare. I årets undersökning utses Avanza till Årets Bank, och den nya globalfonden Avanza Global får utmärkelsen Årets Sparnyhet.

”För ett par veckor sedan vann vi Sveriges nöjdaste sparkunder* för 9:e året i rad. Att få följa upp det med de fina utmärkelserna Årets Bank och Årets Sparnyhet känns helt magiskt, och betyder mycket för oss. Vår ambition är hela tiden att kunderna ska få ut mer av sitt sparande, så vi tar det som ett kvitto på att vi verkligen levererar det våra kunder behöver och vill ha”, säger Rikard Josefson, VD Avanza.

Förutom att lansera Avanza Global, världens billigaste** globalfond, blev Avanza under året först i världen med ett helt nytt klimatmått för att filtrera och välja fonder med ett lågt CO2-riskvärde och begränsad exponering mot fossila bränslen. Värdepapperskrediten gjordes om så att lägsta räntan kunde sänkas till 0%, och med den nya Fondportföljanalysen kan kunderna snabbt och enkelt få en överblick över hela sitt fondsparande och bland annat se hur mycket de i genomsnitt betalar i avgift, fondernas rating, och hur exponeringen ser ut mot olika länder, branscher och aktier.

Strax efter årsskiftet lanserades initiativet #tjejersomsparar i syfte att lyfta kompetenta och kunniga kvinnor som delar med sig av sina erfarenheter och resonemang kring sparande, placeringar och investeringar. Under våren såg även Avanzapodden dagens ljus, där Avanzas sparekonom Johanna Kull och Avanzas egen expert Nicklas Andersson pratar om allt som hör sparande och privatekonomi till på ett enkelt och lättillgängligt sätt.

”Med de här initiativen vill vi se till att relevant kunskap sprids långt utanför våra väggar, att fler känner sig inkluderade i sparandeklubben och vi i förlängningen också kan bidra till att skapa ett mer jämlikt sparklimat i Sverige. Att vi nu utses till Årets Bank gör oss än mer taggade i vårt arbete”, avslutar Rikard Josefson.

* Enligt den årliga undersökningen som genomförs av Svenskt Kvalitetsindex (SKI)
** Information om hur Avanza gjort undersökningen kring fonden finns på www.avanza.se

Rikard Josefson, VD, 070-206 69 55, rikard.josefson@avanza.se
Sofia Svavar, Chef Investerarrelationer, 070-761 80 53, sofia.svavar@avanza.se

För ett par veckor sedan vann vi Sveriges nöjdaste sparkunder* för 9:e året i rad. Att få följa upp det med de fina utmärkelserna Årets Bank och Årets Sparnyhet känns helt magiskt, och betyder mycket för oss. Vår ambition är hela tiden att kunderna ska få ut mer av sitt sparande, så vi tar det som ett kvitto på att vi verkligen levererar det våra kunder behöver och vill ha.
Rikard Josefson, VD Avanza
Med de här initiativen vill vi se till att relevant kunskap sprids långt utanför våra väggar, att fler känner sig inkluderade i sparandeklubben och vi i förlängningen också kan bidra till att skapa ett mer jämlikt sparklimat i Sverige. Att vi nu utses till Årets Bank gör oss än mer taggade i vårt arbete.
Rikard Josefson