Beslut på Avanzas extra bolagsstämma

En extra bolagsstämma i Avanza Bank Holding AB (publ) hölls idag i Stockholm under Sven Hagströmers ordförandeskap.

Incitamentsprogram

Stämman beslutade om ett nytt incitamentsprogram, för personer anställda i Avanza Bank Holding AB eller dess dotterbolag, baserat på teckningsoptioner. Incitamentsprogrammet är uppdelat i tre delprogram som vart och ett löper i tre år. Det sista programmet löper ut i september 2019. Teckningsoptionsprogrammet omfattar totalt 1 470 000 teckningsoptioner som ger rätt till teckning av lika många aktier. Om samtliga optioner utnyttjas blir det en utspädning om cirka fem procent.

Sven Hagströmer, styrelseordförande Avanza Bank Holding AB, telefon 070-728 81 92

Om Avanza:

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas vision är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 335 000 kunder med över 125 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste fyra åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: www.avanza.se