Courtagefri handel i Platzeraktien

Nynoterade aktien Platzer kommer att handlas helt utan kostnad hos Avanza första månaden, 29 november till 28 december. Det är Avanza Bank som vill stödja årets första börsnotering med gratis aktiehandel.

”Allt som kan hjälpa till att locka nya bolag till börsen behövs. Stockholmsbörsen blir mindre attraktiv utan nytt blod. Jag tror knappast att vårt erbjudande är avgörande för fler noteringar, men vill ändå dra vårt strå till stacken för att bidra till intresset för börsens första tillskott på länge. Som största svenska bank i antal transaktioner på Stockholmsbörsen representerar vi en stor mängd sparare. Ett ökat intresse gynnar såväl privatpersoner som börsbolag”, säger Martin Tiveus, vd Avanza Bank.

Efter flera år utan nynoterade bolag så har börsen, banker med flera allt mer intensivt diskuterat olika möjligheter till förbättringar. Från årsskiftet prövar börsen bland annat dagliga auktioner i småbolag.

”Det här är ett sätt att locka fler att överväga ett köp, men också göra det enklare för lite större köpare att få sin post. Med mer handel kommer också aktien snabbare att nå sitt riktiga pris”, säger Martin Tiveus.

Antalet aktieägare i Sverige har de senaste tio åren fallit med 10 000-tals varje år. Det senaste året har privathandeln ökat igen, men antalet ägare sjunker alltjämt.

”Staten har bidragit med det nya Investeringssparkontot som ger aktieägare betydligt lägre skatt på vinster än tidigare. Det passar också bra för den som vill äga Platzeraktier. Kontot är också utan avgift hos Avanza”, påpekar Martin Tiveus.

Martin Tiveus tror att Platzeraktien kan locka flera privatpersoner än noteringarna för 3-4 år sedan.

”Fastighetsaktier har tillhört privatspararnas favoriter i år och därför är ytterligare ett fastighetsbolag extra välkommet, säger Martin Tiveus, vd Avanza Bank.

Martin Tivéus, VD

martin.tiveus@avanzabank.se

Om Avanza Bank:

Avanza Bank är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanza Banks vision är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza Bank har över 300 000 kunder med över 100 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar cirka 2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza Bank är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker.Avanza Bank har de senaste tre åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: www.avanzabank.se

Allt som kan hjälpa till att locka nya bolag till börsen behövs. Stockholmsbörsen blir mindre attraktiv utan nytt blod. Jag tror knappast att vårt erbjudande är avgörande för fler noteringar, men vill ändå dra vårt strå till stacken för att bidra till intresset för börsens första tillskott på länge. Som största svenska bank i antal transaktioner på Stockholmsbörsen representerar vi en stor mängd sparare. Ett ökat intresse gynnar såväl privatpersoner som börsbolag.
Martin Tiveus, vd Avanza Bank