December: Månadsstatistik

Antalet kunder hos Avanza har under 2018 ökat med 126 500 och uppgick vid årets slut till 837 100. Det innebär en ökning med 7 460 kunder under december. Nettoinflödet i december var 900* MSEK, vilket ger ett totalt nettoinflöde på 27 600* MSEK under 2018.

December
Förändring månad % December
Förändring år %
Kunder, st 837 100  829 700  1  710 600  18

Nettoinflöde, MSEK 900  * 2 730  -67  1 300  -31

Sparkapital, MSEK 300 000  314 900  -5  282 900  6
varav inlåning, MSEK 57 700  * 55 800  3  43 200  34

Utlåning, MSEK 14 600  * 13 800  6  9 510  54
varav värdepapperskrediter, MSEK 4 360  * 4 360  0  4 230  3
varav Superbolånet PB, MSEK 5 980  * 5 940  1  5 280  13
varav extern bolånevolym (Bolån+), MSEK 4 210  * 3 460  22  -  -

Antal courtagegenererande notor per dag, st**  55 600  59 100  -6  65 500  -15

*        Preliminära siffror.

**      Exklusive notor för fonder, Avanza Markets och aktier i courtageklass ”Start”, samt institutionella kunder.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Sofia Svavar, Chef Investerarrelationer, 070-761 80 53, sofia.svavar@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har drygt 800 000 kunder med 300 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 4,0 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste nio åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir