Februari: Bottenfiske i klassiska storbolag

Privatspararna gör 174 000 affärer per dag i februari. Det är 11 procent fler än samma månad i fjol.

”Februaribörsen blev turbulent med börshack, ökad volatilitet och rapportperiod. Spararna reagerade genom att rekordhandla. Mest bottenfiskade de i klassiska storbolag, samtidigt som de passade på att hämta hem vinster i månadens vinnaraktier”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Februari startade turbulent med arbetsmarknadsstatistik som fick världens börser att falla brant. Det avskräckte inte spararna som tog tillfället i akt att fylla på i välkända storbolag.

På köptoppen hittar vi bland annat två av de fyra storbankerna.

Köper Säljer
Investor Paradox Interactive
Nordea Mycronic
Evolution Gaming  SCA
H&M Nordax
Telia Betsson
Skanska Assa Abloy
SEB Avanza
Resurs Holding NetEnt
Ratos Bilia
LeoVegas Tele2

Källa: Avanza

Även senaste årets kursbesvikelse H&M tar sig in på köptoppen.”Det som utlöste börsfallet i början på månaden var oro för inflation och kommande räntehöjningar. Stigande räntor är dock något som faktiskt skulle gynna banksektorn som länge pressats av minusräntan. I bankerna är det sannolikt också vårens utdelningar som lockar spararna”, säger Kull.

”I veckan är det tre år sedan H&M vände ned, men privatpersoner är lojala mot bolaget och tror ihärdigt på en vändning. Här är det viktigt att man är långsiktig i sina köp. H&M har många utmaningar framför sig och att växla upp e-handeln och samtidigt få fart på försäljningen i de klassiska H&M-butikerna kan ta tid. Som privatsparare bör man också komma ihåg att huvudägarna har en närmast oändlig tidshorisont” säger Kull.

På säljlistan var den tydligaste trenden vinsthemtagningar från bolag vars aktiekurser stigit kraftigt.

”Nio av de tio mest sålda aktierna har slagit börsen senaste månaden. Fyra av dem har till och med stigit tvåsiffrigt efter starka rapporter. Då är det rimligt och helt enligt skolboken att sälja av en del och balansera om portföljen”, säger Kull.

Statistik privat handel

Februari  Januari  Förändring  Februari  Förändring
Antal affärer** per dag, st   2018*  2018  månad %  2017  år %
Avanza  117 200 111 500 5 104 600  12
Nordnet  54 400 55 500 -2 48 700  12
Skandiabanken  2 400 2 500 -4 2 800  -14
Privatspararna, totalt  174 000 169 600 3 156 100  11

*   Preliminära siffror.

**  Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparekonom Avanza, telefon 070-452 48 34, avanza.se

Februaribörsen blev turbulent med börshack, ökad volatilitet och rapportperiod. Spararna reagerade genom att rekordhandla. Mest bottenfiskade de i klassiska storbolag, samtidigt som de passade på att hämta hem vinster i månadens vinnaraktier.
Johanna Kull, sparekonom Avanza
Nio av de tio mest sålda aktierna har slagit börsen senaste månaden. Fyra av dem har till och med stigit tvåsiffrigt efter starka rapporter. Då är det rimligt och helt enligt skolboken att sälja av en del och balansera om portföljen.
Johanna Kull, sparekonom Avanza