Februari: Fondspararna drog ned på risken

Fondspararna gör höga 2,2 fondbyten per konto i februari. Det är 16 procent fler än samma månad i fjol, visar statistik från 600 000 fondkonton hos Avanza.

”Spararna fortsätter att vara ovanligt aktiva, men börshacket i mitten av månaden fick dem att dra ned på risken något. Det kan vara helt rätt för den som blev orolig av de snabba svängningarna. Att ha en balans mellan börs och ränta som gör att vi sover gott om natten även vid en börsnedgång är viktigt. Det gör oss bättre rustade mot börsens tillfälliga hack och risken att vi agerar i panik minskar”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

I februari sålde spararna aktiefonder och köpen gick framför allt till försiktigare ränte- och blandfonder.

Mest köpta Mest sålda
Företagsobligationsfonder Sverigefonder
Blandfonder Europafonder
Globalfonder Teknikfonder
Hedgefonder Asienfonder
Afrikafonder Råvarufonder
Källa: 600 000 fondkonton hos Avanza.

”I kölvattnet av minusränta och högt värderad börs har företagsobligationsfonder länge lockat. De har också levererat ovanligt bra avkastning. Men med räntehöjningar som kryper allt närmare är det viktigt att ha rimliga förväntningar. Fonderna kommer inte längre ge några tre, fyra procent per år utan att ta onödigt hög risk. Med det sagt, en försiktig företagsobligationsfond kan ändå vara en bra kudde att luta sig emot om det blir ett stökigt börsår”, säger Kull.

En smalare aktiefondstyp tar sig in på köplistan i februari.

”Bubblaren på köplistan är Afrikafonder, som också placerar sig på vinnarlistan över månadens bästa fonder. De afrikanska marknaderna har gynnats av den starka globala ekonomin och börserna tog ett glädjeskutt i mitten av februari när Sydafrikas president Zuma tvingades avgå. Vill du spara i en Afrikafond är det dock extra viktigt att vara noggrann i dina fondval. Skillnaden i historisk avkastning är stor och fondavgifterna ligger i det högre skiktet”, säger Kull.

Säljlistan toppas av Sverigefonder som spararna lämnade för andra månaden i rad. Även smalare Asien- och tillväxtmarknadsfonder såldes av.

”Asienbörserna har ett rekordstarkt år i ryggen och har gett många sparare vinster på kontot. Vinster som en grupp sparare nu valde att säkra hem i samband med att det skakade till på världens börser. Att ta ned risken och gå från en mer svängig tillväxtmarknadsfond till bredare fonder kan vara ett bra alternativ för den som känner sig nervös av en mer osäker börs”, säger Kull.

Fondhandel privatpersoner

Februari 2018  Januari 2018  Förändring månad %  Februari 2017  Förändring år %
Fondaffärer per konto och mån, st 2,2 2,0 10 1,9 16
Fondaffärer, st. 1 310 600 1 210 500 8 900 000 46
Fondaffärer per dag, st. 43 700 39 000 12 30 000 46
Omsättning i fondsparandet, MSEK 11 800 11 900 -1 6 800 74
Omsättning i fondsparandet, %* 14 14 0 11 27

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder. Källa: Avanza

Johanna Kull, sparekonom Avanza, telefon 070-452 48 34, avanza.se

Spararna fortsätter att vara ovanligt aktiva, men börshacket i mitten av månaden fick dem att dra ned på risken något. Det kan vara helt rätt för den som blev orolig av de snabba svängningarna. Att ha en balans mellan börs och ränta som gör att vi sover gott om natten även vid en börsnedgång är viktigt. Det gör oss bättre rustade mot börsens tillfälliga hack och risken att vi agerar i panik minskar.
Johanna Kull, sparekonom Avanza
I kölvattnet av minusränta och högt värderad börs har företagsobligationsfonder länge lockat. De har också levererat ovanligt bra avkastning. Men med räntehöjningar som kryper allt närmare är det viktigt att ha rimliga förväntningar. Fonderna kommer inte längre ge några tre, fyra procent per år utan att ta onödigt hög risk. Med det sagt, en försiktig företagsobligationsfond kan ändå vara en bra kudde att luta sig emot om det blir ett stökigt börsår.
Johanna Kull, sparekonom Avanza