Februari: Månadsstatistik

Antalet kunder hos Avanza uppgick 29 februari 2016 preliminärt till 486 300, motsvarande en ökning med 18 600 sedan ingången av 2016. Antalet konton uppgick preliminärt till 886 600. Nettoinflödet i februari uppgick preliminärt till 1 740 MSEK, vilket ger ett totalt nettoinflöde under 2016 på 3 980 MSEK. Föregående år var nettoinflöde starkt till följd av en uppåtgående börs. Innevarande år har karaktäriserats av stor osäkerhet i omvärlden och en volatil börs, vilket har resulterat i ett mindre inflöde av kapital från huvudsakligen befintliga kunder.

I slutet av februari kom statistik från Sparbarometern avseende fjärde kvartalet 2015. Den visar att Avanzas andel av sparmarknaden under kvartalet ökade med 26 procentenheter till 2,9 procent. Avanzas andel av nettoinflödet till den svenska sparmarknaden uppgick till 10,2 procent.

Statistik från Svensk Försäkring visar att Avanzas marknadsandel av löpande premieinbetalningar livförsäkring ökade mest i branschen under 2015 från 5,1 till 6,4 procent. Avanza Pension är fjärde största aktör avseende inflöde av flyttkapital på livmarknaden.

Månadsstatistik – februari
Förändring en månad Förändring ett år Februari
Januari
Antal affärer* per dag, st –7 % 38 % 78 000 84 300 56 600
Förändring en   månad Förändring ett år 29 feb
31 jan
28 feb
Sparkapital, MSEK 2 % 12 % 184 500 181 500 165 300
Utlåning, MSEK 0 % 16 % 6 490 6 520 5 610
varav Bolån,   MSEK 2 % 28 % 2 840 2 780 2 220
Inlåning, MSEK 3 % 30 % 32 600 31 700 25 000
Kunder, st 2 % 24 % 486 300 477 200 393 000
Konton, st 2 % 26 % 886 600 869 200 705 100
Januari
Nettoinflöde, MSEK –22 % –54 % 1 740 2 240 3 780

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

** Preliminära siffror.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Sofia Svavar, Chef Investerarrelationer, 08-409 420 17, sofia.svavar@avanza.se

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas affärsidé är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 480 000 kunder med över 180 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 2,9 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i både antalet transaktioner och omsättning på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste sex åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir