Februari: Storköp i Sverigefonder

Fondspararna gör höga 1,9 fondbyten per person i februari. Det är 12 procent fler än samma månad i fjol, visar statistik från 470 000 fondkonton.

”Fondhandeln fortsätter på rekordnivå och spararna dubblar köpen i aktiefonder, jämfört med i fjol. Spararnas självförtroende har ökat i takt med ljusare prognoser för världsekonomin och rekordnivåer på börsen. Fondköpen är samtidigt sansade. Spararna väljer breda fonder och har en tiondel kontanter på kontona”, säger Claes Hemberg sparekonom Avanza.

Spararna lockas mest av breda Sverigefonder. Hela en av fyra fondkronor går dit. Nya på köptoppen är Europafonderna.

”Efter ett år i kylan är Europafonderna tillbaka på köptoppen. Allt bättre tillväxtsiffror och starkare börs har fått intresset för Europa att öka. Det märks även hos professionella investerare världen över”, säger Hemberg.

På räntesidan fortsätter fondspararna att byta från traditionella räntefonder till företagsobligationsfonder.

Mest köpta (feb) Mest sålda (feb)
Sverigefonder Obligationsfonder
Företagsobligationsfonder USA-fonder
Globalfonder Rysslandfonder
Småbolagsfonder Branschfonder
Europafonder Korträntefonder
Källa: 470 000 fondkonton hos Avanza.

”Spararna lämnar traditionella obligationsfonder för andra månaden i rad. Istället storköper de fonder med företagslån. Det är ett räntebyte som spararna gärna får fortsätta med. De går därmed från en garanterad förlust till företagsobligationsfonder som väntas ge 1-3 procent”, säger Hemberg.

På säljssidan märks också fortsatta vinsthemtagningar från USA-, Ryssland- och branschfonder.

”USA-fonderna har haft flera gyllene år och gynnats av såväl börsrekord som en stark dollar. Här har många sparare stora vinster som de nu väljer att hämta hem delar av. Det kan vara ett klokt val om vi väntar oss en svagare dollar framöver”, säger Hemberg.

Fondhandel privatpersoner

Februari

Januari

Förändring