Februari: Rusning till bankaktier

Privatspararna gjorde i snitt 123 000 aktieaffärer per dag i februari. Det är en liten minskning jämfört med i januari. Samtidigt ökar privathandeln hela 37 procent i förhållande till februarihandeln i fjol.

”Spararna köper för åttonde månaden i rad. De vill helt klart vara kvar på börsen, trots de kraftiga svängningarna. Den osäkra konjunkturen får däremot privatpersoner att lämna verkstad till förmån för stabilare investmentbolag och högutdelare. Även om högutdelare också kan bli besvikelser”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Privathandeln i aktier är fortsatt på en historiskt hög nivå och spararna har köpt aktier varje månad sedan juli. Senaste månaden lockar framför allt banker och investmentbolag.

Köper  Säljer
Fingerprint  Meda
Tele2  Ericsson
Investor  SKF
Swedbank  Lundin Petroleum
SEB  ABB
Ica  Volvo
Kinnevik  Evolution gaming
Nokia  Kappahl
Nordea  NCC
JM  Peab

Spararna lockas av höga utdelningar på ofta sex procent hos bankerna. De höga utdelningarna kan vara en villfarelse. De sjunkande aktiekurserna är en signal om allt mer skepsis och förväntan om pressade utdelningar framöver”, säger Hemberg.

Swedbank sticker ut bland bankerna. Veckan efter VD-avhoppet handlas aktien nästan dubbelt så mycket som närmaste konkurrenten Nordea.

”Att en högprofilerad VD skickas ut brukar få sparare att lämna aktien. Men i Swedbank har antalet aktieägare tvärtom ökat med sex procent på bara en månad. Här förväntar sig småägarna uppenbarligen stora positiva förändringar”, säger Hemberg.

Spararnas försäljningar skedde framför allt under det tillfälliga börsrallyt i mitten av månaden. Överst på säljlistan hittar vi läkemedelsbolaget Meda följt av många konjunkturkänsliga aktier.

”Meda har varit ett av börsens mest framgångsrika tillväxtbolag. Var femte aktieägare tackar nu för kaffet och säljer alla sina Meda-aktier. De vill inte vara beroende av värdet i köparen Mylan, vars aktie utgör en stor del av betalningen”, säger Hemberg.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st  Förändring  Förändring  Februari**  Januari  Februari
  en månad  ett år  2016  2016  2015
Avanza  -7%  38%  78 000  84 300  56 600
Nordnet  -2%  41%  42 200  43 000  29 900
Skandiabanken  -10%  -16%  2 600  2 900  3 100
Privatspararna, totalt  -6%  37%  122 800  130 200  89 600

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.
** Preliminära siffror.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47